Coordonat de Sorin BOCANCEA
Volum IX, Nr. 2 (32), Serie nouă, martie-mai 2021
„Caracterul dinamic și eficient sunt două virtuți
în care învățământul universitar privat excelează”
[”A dynamic and efficient nature
are two virtues private academic education excels at”]
Prof.univ.dr. Mircea Dumitru
Ministru al Educației în perioada 7 iulie 2016 – 4 ianuarie 2018
“The private education can take decisions that are implemented more efficiently and flexibly than in public education…A dynamic and efficient nature are two virtues private academic education excels at and these can ensure it a competitive edge in relation to public academic education… Unfortunately, the current practices and mentalities continue to display hostile and depreciative attitudes towards private education, attitudes which negatively impact those private universities that operate valuable curricula and activities… The private education may “save” itself only through high quality curricula and accessible costs (fees) for industrious students who are not affected by the prejudice of the mature against private education. The young will choose to study where they sense they can receive qualitative, competitive, and high-performance education at reasonable costs, in correlation with the value of the diplomas they will receive.”
- În anii în care am început activitatea administrativă ca rector al Universității București și apoi ca ministru al Educației și Cercetării, exista o diferență marcantă între universități private care desfășurau activități de învățământ și de cercetare de calitate și alte câteva universități (care între timp au fost desființate) care nu asigurau o activitate de predare și de cercetare satisfăcătoare. Am considerat întotdeauna că este atât în interesul sistemului național de învățământ superior (din care fac parte și universitățile particulare) cât și în acela al universităților particulare de calitate însele să se recunoască existența acestei deosebiri. Numai în felul acesta se poate apăra și consolida prestigiul academic și științific al universităților particulare care au o activitate bună.
- Învățământul academic privat este mult mai consolidat și omogen calitativ astăzi. Corpul profesoral este mai stabil și întinerit. Baza materială a multor universități private este excelentă.
- Învățământul privat poate lua decizii care sunt duse la îndeplinire într-o modalitate mai eficientă și mai flexibilă decât în învățământul public. Aceste decizii mai prompte și mai eficiente pot avea un impact pozitiv asupra structurii curriculare și asupra calibrării numărului de studenți și de absolvenți în funcție de cerințele pieței muncii. Caracterul dinamic și eficient sunt două virtuți în care învățământul universitar privat excelează și acestea pot să îi confere un avantaj competitiv în raport cu învățământul universitar public.
- Modalitățile de selecție și de promovare a corpului profesoral și „filtrele” de selecție și de admitere a studenților par să fie mai puțin robuste și inferioare calitativ (statistic vorbind) decât în învățământul public.
- Legislația nu discriminează negativ față de învățământul privat. Practicile și mentalitățile curente, însă, păstrează, din păcate, atitudini ostile și depreciative față de învățământul privat, atitudini care se repercutează și asupra acelor universități private care desfășoară programe de studiu și activități de valoare.
- Situația reflectă o scădere demografică alarmantă care va afecta în viitorul apropiat și învățământul public. În această situație, învățământul privat se poate „salva” numai prin programe de cea mai bună calitate și prin costuri (taxe de studii) care să fie accesibile tinerilor studioși care nu sunt foarte afectați de prejudecățile maturilor împotriva învățământului privat. Tinerii vor alege să studieze acolo unde vor simți că pot primi o educație de calitate, competitivă și performantă, cu costuri rezonabile și corelate cu valoarea diplomelor pe care le vor primi.
- Relațiile mele cu universitățile private au fost întotdeauna ghidate de respectarea legii și a demnității academice și științifice a corpului profesoral și a studenților care lucrează și învață în universitățile private.
- Cu mai mulți ani în urmă, am participat la câteva din conferințele anuale organizate de către UPA din Iași. Port amintirea unor discuții de calitate, vii și interesante, animate de dorința autentică de a dialoga și de a câștiga cunoaștere și înțelegere prin efortul intelectual comun cu colegii de la UPA, în mod deosebit cu dl. Profesor Doru Tompea.