Coordonat de Oltsen GRIPSHI și Sabin DRĂGULIN
Volum XIII, Nr. 2 (48), Serie noua, martie-mai 2025
Justificare ideologică și discurs ficțional în economia planificată centralizat
[Ideological justification and fictional discourse in the centrally planned economy]
Otilia BĂLINIȘTEANU
Cristian MANOLACHI
Gabriel MURSA
Abstract: Over the history, the prevailing view of society has been that social phenomena, in general, and economic phenomena, in particular, are the result of a conscious, deliberate project designed and implemented to improve the material condition of the common people. This view has its origins in Plato’s political philosophy and dominated the humanities until the second half of the 18th century. After a relative decline for a century, the idea of central planning became popular again in the early 20th century, amid the rise of the socialist movement in Europe, as the only acceptable method of truly improving the human condition and eliminating the excesses of the capitalist system in the Western world. The purpose of this article is to demonstrate that, despite its claims, the centralized economic planning has proven to be a failure, both theoretically and practically, its supposed benefits being the fruit of propaganda and fictional discourse used by governments in communist countries, especially those in the sphere of influence of the Soviet Union. The role of mere rhetoric was to save the chimera of centralized planning, to show the alleged superiority of the socialist system over the capitalist one.
Keywords: planned economy, socialism, capitalism, fictional discourse, ideology.
Introducere
Până în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, optica predominantă în științele sociale era constructivismul sau concepția conform căreia societatea, în diferitele ei dimensiuni (economice, politice etc.), constituie rezultatul așteptat al unui proiect deliberat, conceput ex ante cu ajutorul rațiunii și impus în practică, pe baza unui plan vizând obiective concrete. Timp de două milenii, intelectualii au rămas prizonieri ai viziunii filosofice formulate de Platon, în Republica și Legile, conform căreia interacțiunile umane, concretizate, în cele din urmă, într-o structură societală, trebuie reglate sau ordonate conștient, pe scară largă, sub ghidajul insubstituibil al unei minți atotcuprinzătoare, cu calități excepționale, aflate în posesia unui individ cu descendență divină. Platon a avut privilegiul de a trăi și de a scrie în epoca de zenit a Atenei antice, recunoscută în mod aproape unanim ca fiind veritabilul leagăn al civilizației occidentale, o eră caracterizată prin schimbări revoluționare, sintetizate în disputa dramatică a războiului peloponesiac, în care se confruntau, de fapt, două lumi, cea veche, întruchipată de cetatea spartană – arhaică, autarhică, xenofobă, dictatorială, comunistă – și cea nouă, cetatea ateniană – modernă, deschisă, cosmopolită, în curs de liberalizare și democratizare. În evul ei de deplină măreție, Atena începea să recunoască drepturile individuale, proprietatea privată, libertatea de exprimare în piața publică și posibilitatea (limitată) de participare la administrarea afacerilor obștești. Ea accepta rezidenți străini, făcea schimburi cu străinătatea, în special în bazinul mediteraneean, încuraja inițiativa particulară și, mai ales, devenea o societate complexă, de aproximativ 400.000 de persoane1, complet diferită de arhetipul lumii vechi, reprezentat de o structură socială simplă și ermetică. Or, Platon, incapabil să înțeleagă și să explice noul tip de ordine socială, sofisticat, dinamic și abstract, unul cu minime caracteristici capitaliste, considera transformările sociale, economice și politice din vremea sa ca fiind o decădere, o degenerare, o îndepărtare fatală de Vârsta de Aur a omenirii, acolo unde s-ar afla modelul cetății ideale, schițat în lucrările sus-menționate. Structura socială descrisă de el, pretins perfectă, este una statică, închisă, fondată pe egalitarism și pe proprietatea comună asupra bunurilor de capital și consum, planificată central și orânduită de regele-filosof, omniscient și omnipotent2. Speriat de “instabilitate”, detestând schimbarea, prin esență rea, din punctul său de vedere, Platon confunda tranziția la ordinea socială deschisă, pluralistă, cu un veritabil proces de corupere a unei forme perfecte, ideale de societate, imobilă prin definiție. Practic, considera revenirea la societatea tribală, autarhică și egalitară, specifică unui trecut presupus edenic, ca fiind modalitatea concretă de stopare a declinului, de evitare a prăbușirii în haos, de a înlătura colapsul.
Deși diferite în detalii sau nuanțe, toate modelele socialiste ulterioare3, unele dintre ele, autodeclarat utopice4, inclusiv cele mai multe din secolele al XIX-lea și al XX-lea, se bazează pe ordinea socială planificată propusă de filosofia politică a lui Platon, cu câteva deosebiri neesențiale. Scopul fundamental al acestui demers de inginerie socială constă în instaurarea unui adevărat rai terestru. În ultimă instanță, idealul socialismului modern, văzut ca o veritabilă religie secularizată, este formulat în mod simplu și clar de Moses Hess, unul dintre mentorii lui Friedrich Engels, atunci când susține că, „noi, [comuniștii], vom aduce raiul pe pământ”5, prin „curățarea pânzei” (Platon), adică printr-o schimbare dramatică, revoluționară a fizionomiei ordinii sociale, prin crearea unui „stat nou și mai bun, ca și cum i-am pune de la început temeliile”6. Deși el însuși tindea să ridiculizeze metodele planificării centralizate, considerându-le utopice, preferând așa-zisul socialism științific, Marx se apropia de Platon prin aceea că transformarea radicală a ordinii sociale viza, în cele din urmă, eliminarea rarității resurselor, prin modificarea statutului proprietății, în realitate, un demers eminamente utopic, și întronarea raiului mundan prin înlăturarea „anarhiei producției de mărfuri”, oarecum similară haosului indus, din punctul de vedere al autorului Republicii, de trecerea la o societate deschisă, complexă, fondată pe libertate individuală, proprietate privată, dorință de înavuțire și urmarea interesului personal, adică, la orânduirea capitalistă.
Evident, obiectivul ultim al unei revoluții socialiste mondiale îl constituia eliminarea completă a rămășițelor societății capitaliste – haotică, inechitabilă, antagonică – și instaurarea unei lumi armonioase, fondată pe relații fraterne, nu pe exploatarea „omului de către om”, o posibilitate, care, deși cât se poate de plauzibilă pe termen lung, era considerată greu de acceptat pe termen scurt, din diverse motive, care îi separau, spre exemplu, pe marxiști de alți socialiști. De aceea, „reorganizarea” bazată pe virtuțile rațiunii omnipotente, devenită obsesie pentru secta saint-simoniană7, viza, pe termen scurt și mediu, înlocuirea, în anumite țări, a economiei de piață cu planificarea centralizată, demonstrarea superiorității intrinseci a socialismului în raport cu sistemul capitalist și, prin forța exemplului, înlocuirea definitivă a celui de-al doilea cu cel dintâi, pe toată suprafața globului pământesc.
Economia planificată centralizat. Experimentul de tip sovietic
Practic, marile speranțe ale socialismului au început să prindă contur odată cu Revoluția rusă din 1917. Pentru prima dată în istorie, visul socialist părea să fie transpus în practică și pe scară largă, ceea ce depășea inclusiv ambiția lui Platon. Autorul Republicii și al Legilor își imaginează o societate planificată, însă o face cu o doză mare de scepticism, limitându-și structura socială ideală – egalitară și esențialmente comunistă – la un număr de 5040 de persoane sau familii – din acest punct de vedere, autorul nu se dovedește foarte precis, având în vedere că el considera femeile și copiii simple „unelte cuvântătoare” –, intuind că ordinea construită deliberat, în conformitate cu un plan conștient, nu poate depăși mărimea unei cetăți ordinare. Altfel spus și spre deosebire de socialiștii secolelor al XIX-lea și al XX-lea, recunoștea tacit limitele imanente ale rațiunii umane în efortul de a planifica, edifica și controla o structură socială complexă. Or, acest scepticism platonician avea să fie înlocuit cu optimismul socialiștilor moderni, suprastimulat de avansurile mai mult decât încurajatoare ale științei. În consecință, Revoluția rusă deschidea orizonturi enorme de reorganizare a societății, pe care nici o altă epocă istorică nu le făcuse posibile, cu făgăduința unei vieți paradisiace, conform principiului marxist formulat în Critica programului de la Gotha (1875), mai precis al trecerii de la era socialistă, ghidată de sloganul „de la fiecare după capacități, fiecăruia după muncă”, la era propriu-zis comunistă, ghidată de sloganul „de la fiecare după capacități, fiecăruia după nevoi”. În mintea socialiștilor din primele decenii ale secolului al XX-lea, planificarea centralizată, pe lângă faptul că elimina anarhia capitalistă detestată de Marx și inegalitățile flagrante de avere, făcea posibilă, în sfârșit, revenirea la acea Vârstă de Aur a omenirii visată de Platon, din care cei mai mulți oameni au fost expulzați prin întronarea capitalismului, la fel cum Adam și Eva fuseseră excluși din raiul tihnit și îmbelșugat și obligați să trăiască la marginea unui deșert, fiind pedepsiți cu raritatea și sărăcia. Or, acest lucru însemna nu doar realizarea unui obiectiv legitim al mișcării muncitorești, ci și câștigarea întrecerii cu sistemul capitalist, considerat capabil să genereze bunăstare doar pentru o pătură foarte restrânsă de privilegiați, care își obțin avuția prin exploatarea celor mulți. Pierzând cursa cu socialismul, capitalismul avea să fie declarat nu doar imoral, așa cum era deja, ca urmare a faptului că oferea bogăție doar prin însușirea samavolnică a mijloacelor de producție și prin împilare nemiloasă, ci și ineficient în raport cu sistemul fondat pe planificare centralizată.
Rusia sovietică din primii ani postrevoluționari nu urmărea doar modernizarea sistemului economic al țării – înapoiat, slab productiv, fondat pe relații de tip feudal –, ci viza, simultan, câștigarea confruntării ideologice cu sistemul capitalist, al cărui exponent erau Statele Unite ale Americii. În 1959, la peste patru decenii de la declanșarea acestei dispute, președintele Hrușciov anunța că procesul de edificare a societății comuniste se apropie de sfârșit și că, în următoarele două decenii, nivelul de prosperitate al cetățeanului din URSS. îl va ajunge treptat pe cel al americanului de rând, urmând să-l depășească de departe, cu toate că promisiunea lui constituia, în realitate, o amânare a datei de proclamare a paradisului terestru, în raport cu făgăduințele predecesorilor săi8, deși, cu doar șase ani în urmă, în 1953, producția agricolă a țării era mai scăzută decât cea din 1913. În 1961, Programul Partidului Comunist al URSS anunța că pâinea și transportul vor ajunge gratuite în anul 1980, ca primă consecință a sosirii raiului comunist mundan9. Profund convins de virtuțile planificării centralizate, ajutată de avansul (pretins) uriaș al științei controlate de stat, aceiași conducători ai URSS, cu Hrușciov în frunte, promiteau lămâi polare și cultivarea porumbului sau a cartofului dincolo de cercul polar de nord, inclusiv în regiuni precum Chukotka10, învecinată cu Alaska. Planificarea centrală promitea eradicarea șomajului, considerat o maladie incurabilă a economiei capitaliste, acces democratizat la bunuri de consum, eliminarea sau măcar reducerea semnificativă a inegalităților de venituri și, mai ales, un nivel de trai superior celui din lumea occidentală, deși, la începutul anilor 1970, cetățeanul sovietic beneficia de o putere de cumpărare ce reprezenta mai puțin de o treime din cea a cetățeanului din Statele Unite.
În realitate, economia planificată eșua atât în plan teoretic, cât și în practică. Ea devenise una a penuriei cronice, cu cauze sistemice, după cum bine avea să demonstreze János Kornai11 la începutul anilor 1980, ceea ce confirma concluziile dezbaterii despre imposibilitatea calculului economic în socialism, desfășurată în anii 193012, dar prefațată de Ludwig von Mises, la începutul anilor 192013. Incapacitatea ei de a furniza bunăstare, dovedită din plin încă din timpul primului experiment sovietic, din perioada 1919-1921, încheiat cu un dezastru recunoscut cu jumătate de gură de oficialii de la Moscova, se resimțea din plin în viața de zi cu zi a oamenilor simpli, mai ales acolo unde principiile planificării erau aplicate cu obstinație, împotriva tuturor evidențelor14. Însă, după cum susține Platon, „conducătorii noștri vor trebui să se folosească adeseori de minciună și înșelăciune pentru binele supușilor”15, își pot minți supușii pentru bine statului, pot adultera adevărul, dacă scopul suprem constă în salvarea unei himere.
De la planificarea economică la ingineria socială: simetria ideologiilor totalitare
Alain Besançon ne arată că, dincolo de măștile lor ideologice, fascismul, ca „artist” fascinat de grandilocvența estetică și de voința de putere națională, și comunismul, ca „virtuos” autoproclamat al justiției sociale și al internaționalismului, reprezintă expresii ale aceleiași viziuni distopice. Deși își revendicau o fundamentare „științifică”, doctrinele lor erau clădite pe noțiuni de lemn, rigide, artificiale și complet rupte de realitate, iar eșecul era înscris chiar în logica lor internă: comunismul s‑a prăbușit mai târziu doar pentru că și‑a disimulat scopurile prin mijloace mai perfide, (aparent) mai raționale16.
Ambele regimuri au recurs la violență fizică pentru a‑și impune proiectul mesianic: fascismul, pe criterii rasiale, comunismul, pe criterii de clasă17.
Extinzând perspectiva lui Raymond Aron și Alain Besançon asupra „nenorocirii secolului al XX-lea”, observăm că, privite structural, cele două totalitarisme sunt aproape identice și, în esență, socialiste: comunismul abolea proprietatea privată, în timp ce fascismul o tolera formal, dar o subordona complet statului corporatist18, transformând capitaliștii și ierarhia de partid în complici privilegiați – o castă echivalentă cu nomenclatura comunistă.
Totodată, mai remarcăm faptul că fascismul s‑a născut ca o reacție anticomunistă – cazul lui Mussolini fiind emblematic –, însă comunismul însuși a fost nevoit, pentru a‑și salva legitimitatea insuficient argumentată prin lupta de clasă, ca o ironie a sorții, să recurgă la resursele naționalismului: de la patriotismul rus ortodox mobilizat de Stalin în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, până la formele hibride de național-comunism, precum „național-ceaușismul” din România.
Astfel, dincolo de nuanțele care țin mai degrabă de stil decât de esență, cele două ideologii se dovedesc, în fond, una și aceeași: expresii ale aceluiași vis totalitar de a remodela omul, de a-l uniformiza și de a-l supune colectivului, în totală disonanță cu spiritul său liber, dobândit prin naștere.
Retorica economică, model de justificare a ideologiei socialiste
Pornind de la remarca lui Alain Besançon că, „în socialism, politica economică și economia politică coincid și legile statului (sau directivele sale) sunt una cu legile obiective ale socialismului”19, încercăm să urmărim modul în care discursul economiei planificate a urmat pașii unei strategii comunicaționale de legitimare a ideologiei socialiste.
Definit ca o doctrină a mântuirii pe fundamente științifice, conceptul de ideologie își găsește cea mai bună reflexie în marxism-leninism. Psihiatrul american Robert Jay Lifton, specialist în psihologie politică, cunoscut pentru studiile sale privitoare la efectele totalitarismului și ale ideologiei asupra individului, sublinia ideea că, în regimurile totalitare, ideologia era „știință sacră”20, situată dincolo de orice îndoială, având pretenția de adevăr absolut. Este, deci, explicabil și de ce în spațiul sovietic discursul ideologic nu urmărea să demonstreze ceva, pentru că marxism-leninismul demonstrase deja tot ce era necesar. Discursul nu era destinat antrenării minții, spiritului critic, schimbului de idei, argumentării logice. Singura sa funcție era aceea de a ocupa spațiul public, de a-l umple. Instrumentul care s-a pliat perfect pe acest obiectiv a fost limba de lemn. Limba de lemn a fost o necesitate majoră pentru partid, pentru clasa conducătoare, „pentru întreținerea ficțiunii ideologice”21. Urmare a utilizării continue a acesteia, „gândirea a părăsit vorbirea”22, nu a mai rămas „nimic de gândit; sistemul este pus la punct o dată pentru totdeauna”23. Pentru că are sens unic, discursul de lemn nu admite replică. Trebuie crezut și nu cercetat.
Bazată, în general, pe industrie (grea) și pe agricultură, centralizată și rigidizată prin controlul resurselor și al prețurilor, economia socialistă planificată din spațiul sovietic a încetinit în anii ’70, devenind apoi complet ineficientă24. Același tip de eșec s-a înregistrat, succesiv, în statele-satelit ale URSS, în care, deși au experimentat forme adaptate la un specific local al socialismului, economiile s-au hrănit tot din ideile fondatoare ale marxism-leninismului.
Eșecul nu putea fi, însă, recunoscut oficial. În socialism, la fel ca în societatea descrisă de Orwell, nu existau greșeli. Existau doar erori, dar ele puteau fi corectate, inclusiv prin rescrierea istoriei, ceea ce făcea Winston, personajul principal din 1984, la Ministerul Adevărului. Acolo unde realitatea și statisticile nu erau în acord cu proiecțiile statului privitoare la economie, ele trebuiau revizuite. Se ajunge, după cum arată Besançon, nu la „planificarea producției, ci la planificarea cifrelor de producţie”.
Discursul economic oficial, un discurs al ficțiunii
Discursul economic oficial devine un discurs al ficțiunii, al escamotării, al manipulării cifrelor, al mistificării, al falsificării subtile. Mecanismul de construcție a discursului de așa manieră încât să fie utilizat cu succes într-o strategie de comunicare menită să convingă că adevărul reprezintă minciună și că minciuna constituie adevăr este similar celui utilizat astăzi în redactarea așa-numitelor fake news. Nucleul este un firav sâmbure de adevăr, deliberat îmbrăcat într-o serie de informații false, cu scopul de a manipula comunicarea în funcție de interesul emițătorului. „Puțin adevăr insinuează mult fals”25 a fost principiu călăuzitor în construcția discursului economic socialist oficial.
Însă între retorică și realitate existau discrepanțe uriașe. Pentru modelarea discursului economic în favoarea puterii, sovieticii au folosit toate mijloacele limbii de lemn26. Aceasta a devenit cadrul perfect pentru clădirea ficțiunilor care să valideze, în practică, doctrina socialistă. „În economie, ea completează acțiunea planificării”, explică Françoise Thom, forțând societatea „să trăiască încetinit, să vegeteze în forme primitive”27.
Mai întâi, discursul este gândit în termenii unei opoziții evidente, ai unei lupte continue, din care nu poate rezulta decât un singur învingător – ideologia socialistă: „noi” în război cu „ei”, „socialiștii” în conflict cu „imperialiștii”, „economia socialistă” în competiție cu „economia capitalistă”. De altfel, foarte mulți dintre termenii folosiți, mai ales în presă, pentru a trata subiecte de ordin economic, sunt preluați din registrul militar: campanie, fronturi, bătălii, atacuri, luări cu asalt, strategie, tactică. „Imagistica războinică se extinde până la domeniile tradiționale cele mai bucolice: mulsul vacilor sau culesul cartofilor”28. Planul este privit ca proces al luptei. Lupta contează, nu finalizarea ei, pentru că ține pe toată lumea într-o mobilizare continuă.
Imperativul, marcă evidentă a limbii de lemn, are același rol de a pune în gardă, de a menține societatea în alertă permanentă, gata să acționeze. Am ales pentru exemplificare câteva titluri de primă pagină din ziarul „Scânteia”, oficiosul Partidului Comunist Român: „Semănatul porumbului terminat grabnic în toate județele!”29; „Secerișul grâului în timp cât mai scurt, cu maximă răspundere, pentru evitarea pierderilor de producție!”30; „Făurim neabătut societatea socialistă multilateral dezvoltată!”31.
Într-o economie funcțională, crizele constituie un element reglator. Deși în practică economia socialistă a înregistrat criză după criză, în plan discursiv termenul „criză” a lipsit cu desăvârșire. Conotațiile negative pe care acest termen le-ar fi putut sugera erau considerate mult mai periculoase decât crizele existente în plan real. În retorica partidului, economia planificată urma doar o curbă ascendentă. Nu existau sincope, fluctuații sau perioade dificile, momente de declin, scăderi, iar limba de lemn deținea resursa perfectă pentru a accentua ascensiunea economiei: „Marile recolte, expresie a superiorității agriculturii noastre socialiste”32.
Hiperbola devine „unitate de măsură” a progresului economiei socialiste. Producția este întotdeauna „depășită”, planurile se dovedesc prea mici pentru capacitatea economică a statului și pentru energia „omului nou”. Jurnalistul american Hedrick Smith oferă cel mai bun exemplu al „gigantomaniei planificatorilor sovietici” – Uzina de camioane Kama River, „un simbol al credinței sovietice că mai mare înseamnă mai bine și al hotărârii sovietice de a avea cel mai mare cu orice preț”33. Considerat cel mai important proiect al planului cincinal 1971-1975, a fost și printre cele care au arătat o problemă cronică a economiei sovietice planificate: neputința de a genera suficientă tehnologie modernă și de a o transforma rapid în producție.
Folosirea modelelor a fost, de asemenea, una dintre tacticile propagandistice de stimulare a productivității, de motivare a muncitorilor în a-și depăși sarcinile impuse de plan. „În timp ce alte forme de comunicare (informarea, spre exemplu) servesc doar la formarea de atitudini, propaganda conduce la ceea ce poate fi numit un răspuns-acțiune”34. Portretul stahanovistului35, împrumutat și personalizat în toate țările socialiste, a constituit o modalitate de a convinge că „omul nou” este, de fapt, un supraom. Trebuie doar încurajat să-și descătușeze energiile și să le pună în slujba muncii și întrecerii socialiste.
Explicitând modul în care ideologii sovietici au construit limba de lemn, Françoise Thom amintește de vocabularul restrâns al acesteia, care obliga la uzul în exces al acelorași cuvinte. Prin folosirea unui fond lexical limitat, limbajul își pierde din vigoare, din putere, din prospețime, obligând destinatarul să fie atent nu la conținut, ci la formă, întrucât gândirea ideologică trebuie să funcționeze în circuit închis36. Discursul economic de lemn nu se abate de la acest principiu. Fidel ideii de progres permanent, folosește doar termeni care nu permit conotații negative: consolidare, înflorire, accelerare, depășire, avânt, progres, culme, înfăptuire, cutezanță, entuziasm, efervescență. Presa socialistă românească abundă în astfel de mostre37. Verbele și construcțiile verbale impersonale contribuie, de asemenea, la delimitarea atentă a acestui circuit închis. „Trebuie”, marcă definitorie a limbii de lemn, exercită, în discursul economiei planificate, nu doar rolul de a anihila precizia temporală, ci și și pe acela de a mobiliza.
Planul, instrumentul central al politicii economice socialiste
Utilizarea obsesivă, la nivel discursiv, a termenului plan creează senzația că acesta joacă rolul celui mai eficient catalizator al vieții economice. Depășirea continuă a planului întreține public iluzia evoluției fulminante, a întâietății economiei socialiste în raport cu economiile occidentale.
În România, termenul „plan” se regăsea pe numeroase documente de uz administrativ, precum și pe tipizate utilizate în perioada colectivizării agriculturii. Existau formulare speciale38 intitulate „Plan de cultură”, „Plan de dezmiriștire”. În cazul în care „gospodăriile chiaburești”, așa cum erau numite în limbajul epocii, nu cultivau suprafața impusă în „planul de cultură”, erau pasibile de a fi acționate în instanță și acuzate de sabotaj39.
În limbajul presei comuniste românești, „planul” era omniprezent: „Au îndeplinit planul producției industriale pe primii doi ani ai cincinalului. Industria județului Sibiu”40; „Stadiul actual al îndeplinirii cincinalului impune și mai ferm respectare strictă a tuturor indicatorilor planului”41; „Planul pe întreaga economie realizat integral – până pe 23 august pe opt luni, până la Congresul al XIV-lea pe întregul an!”42.
Planul devine „o incantație a vieții obișnuite, cu inflexiuni aproape mistice”. Invocarea lui obsesivă îl conduce pe „omul nou” către ceea ce sculptorul Ernst Neizvestîi numea „conștiința vâscoasă”43. Este vorba despre acea stare indusă de repetarea/citirea/auzirea unui cuvânt sau a unor sintagme în spatele cărora lipsește reprezentarea. Conștiința vâscoasă este cea care se lasă fermecată nu de obiecte exterioare, nu de reprezentări ale discursului, ci de greutatea unui limbaj lipsit de semnificație. Gândirea este amorțită, contează doar „beția de cuvinte”.
Dar, în fond, cum se făcea planificarea?
În Anatomia unei stafii, Alain Besançon susține că, în economia sovietică, planificarea avea, simultan, funcțiile de a organiza și, paradoxal, de a dezorganiza. El explică acest lucru exemplificând prin felul în care, în ultimele două decenii ale socialismului sovietic, au funcționat industria grea și colhozurile, marcate de „exodul îngrozit către oraş, scăderea bruscă a salariilor, risipa şi jaful generalizate, foametea”44: ordinele primite prin plan au devenit inexecutabile (nu puteau fi realizate sau erau formulate de așa natură încât se contraziceau), prin urmare organizarea sugerată de plan a lăsat loc haosului, impreciziei, impredictibilității. Ceea ce s-a întâmplat în practică a devenit, însă, o problemă minoră pentru puterea de rezolvare discursivă a lucrurilor. „Se trece la un montaj contabil graţie căruia planul este realizat pe hârtie, cu depăşirea planului, ea însăşi prevăzută de plan. În al treilea timp, pe baza acestei realizări falsificate, organismele confecţionează un nou plan, ceva mai irealizabil decât primul, căci datele sunt falsificate cu un grad în plus. Înclinaţia naturală a planificării, în măsura în care ea se prelungeşte în timp şi în care se perfecţionează sau se extinde, este, deci, de a părăsi progresiv terenul realităţii şi de a constitui o economie-ficţiune, care se autonomizează în raport cu producţia reală”45.
Pe măsură ce între producție și economie se produce acest hiatus, „planul se apropie de a fi legea fundamentală a țării”46. Bunurile sunt produse pentru a îndeplini planul, nu pentru a servi cererii. „În capitala armeană Erevan, am găsit o cantitate mare de acordeoane, dar localnicii s-au plâns că lipsesc de săptămâni întregi lingurile sau samovarele de ceai”, scrie Hedrick Smith, în volumul The Russians.
Concluzii
Încă din cele mai vechi timpuri, planificarea centralizată s-a dorit a fi metoda preferată pentru organizarea activităților economice, plecând de la pretinsa ei superioritate în raport cu metodele alternative. Secolul al XX-lea a fost martorul încercării de a crea ceea ce intelectualii socialiști denumeau raiul pe pământ, prin extinderea acestei metode la structurile sociale complexe, cuprinzând un număr mult mai mare de indivizi decât cel avut în vedere de Platon, în Antichitate. Or, teoria și practica ultimului secol au arătat că planificarea economică centralizată se dovedește incapabilă de a atinge obiectivele stabilite de susținătorii ei. Dezbaterea privind imposibilitatea calcului economic în regim socialist sau colectivist și primele experimente din URSS confirmau această concluzie. Însă, pentru a-și salva țelurile himerice, conducătorii din țările socialiste au apelat la tehnici de fardare a realității, folosind retorica găunoasă, minciuna sistematică, al căror obiectiv nedeclarat era acela de a face astfel încât realitatea să se adapteze ficțiunii.
Retorica economică a constituit un model de justificare a ideologiei socialiste, fiind puternic marcată de propagandă și de tendința de a ascunde realitatea. Propaganda a fost utilizată atât ca instrument de comunicare, cât și ca mijloc de presiune psihologică asupra populației. Prin intermediul acesteia, „maxilarele ideologiei”, după cum le numește Thom, au putut zdrobi orice. Devize precum „Predarea cotelor către Stat este o datorie patriotică!”, imprimată pe obligațiunile de predare a cotelor , și „Luptăm pentru plan și pace!”, vizibilă pe toate documentele de uz birocratic și administrativ, indică intenția de a menține o mobilizare permanentă. Mai mult, folosirea majusculei pentru cuvântul „Stat” sugerează nu doar un anumit raport de forțe, ci mai ales ideea că prezența statului e ubicuă. Planul nu trebuie doar îndeplinit, trebuie să lupți pentru îndeplinirea lui.
Discursul mobilizator, lozincile, limba de lemn, promovarea mitului hărniciei excepționale a „omului nou”, care stabilește recorduri de producție, discursul glorificator („muncitori fruntași”, „eroi ai muncii socialiste”, „întreprinderi fruntașe pe ramură”) au creat stereotipuri de gândire și de acțiune, acoperind zgomotos eșecurile economiei planificate. În spatele scenografiei maiestuoase a planificării, după cum o numește Hedrick Smith, nu a existat decât ficțiune și o luptă de uzură pentru realizarea producției.
În esență, comunismul și fascismul au urmărit același scop totalitar: remodelarea omului și a societății după un plan abstract, impus prin violență, în dispreț față de natura umană, libertatea individuală și libertatea economică.
Note
- Murray Rothbard, Economic Thought Before Adam Smith: An Austrian Perspective on the History of Economic Thought, vol. I, Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama, 2006, p. 6.
- O descriere clasică a concepției lui Platon se găsește în Karl Popper, Societatea deschisă și dușmanii ei, vol. I, Vraja lui Platon, Editura Humanitas, București, 2005.
- Spre exemplu, cel expus de Tommaso Campanella în Cetatea soarelui, Editura Științifică, București, 1959.
- A se consulta Thomas Morus, Utopia, Editura Științifică, București, 1958.
- Citatul este preluat din Moses Hess, Communist Confession of Faith (1946) și este folosit ca motto al cărții Joshua Muravchik, Raiul pe pământ, Editura Brumar, Timișoara, 2004. Pentru edificare deplină, îl reproducem în totalitate: „Creștinul… își imaginează un viitor mai bun pentru om… sub forma bucuriei cerești. Noi, pe de altă parte, vom aduce raiul pe pământ”.
- Platon, Statul (Republica), Casa Școalelor, București, 1923, p. 121.
- Claude-Henri de Saint-Simon, De la réorganisation de la societé europénne, Les presses françaises, Paris, 1925, p. 6: „nici o măsură publică nu se va lua înainte ca ea să fie demonstrată cu întreaga rigoare a metodelor logice (subl. ns.) că ea este bună și înțeleaptă”.
- A se consulta Vladislav M. Zubok, A Failed Empire: The Soviet Union in the Cold War from Stalin to Gorbachev, University of North Carolina Press, 2007, în special, paginile 172-183.
- Date foarte interesante privind funcționarea economiei planificate centralizat, cu referire expresă la sistemul sovietic, pot fi găsite în François, Seurot, Las economia socialistas, Fondo de Cultura Economica, Ciudad de Mexico, 1986.
- William, Taubman, Sergei Khrushchev, Abbott Gleason, (ed.), Nikita Khrushchev, Yale University Press New Haven & London, 2000, p. 114.
- Pentru detalii, a se consulta studiul clasic scris de János Kornai, Economics of Shortage, North-Holland Publishing Company, Amsterdam -New York – Oxford, 1980.
- Ideile esențiale ale dezbaterii referitoare la imposibilitatea calculului în sistemul socialist se regăsesc în Friedrich Hayek (ed.), L’economie dirigée en régime collectiviste. Études critiques sur les posibilités du socialisme, Librairie de Medicis, Paris, 1939.
- A se consulta Ludwig von Mises, O analiză economică și sociologică, Editura Institutului Ludwig von Mises România, București, 2022. Imposibilitatea teoretică a planificării centralizate a constituit obiect de studiu pentru intelectuali de marcă, precum Karl Popper, în Mizeria istoricismului, ALL, București, 1996, care, în prefața ediției engleze a cărții, scrie, la pagina XIX: „Deşi critica filosofiei istoriciste a istoriei (spre deosebire de cercetarea istorică) alcătuieşte cadrul cărţii, conţinutul său depăşeşte acest cadru, pentru că am încercat să cuprind şi să expun conexiunile care există între viziunea istoricistă şi cea utopică, cea reprezentată de năzuinţa de aduce pe pământ împărăţia cerurilor. Aceasta m-a dus în continuare la critica ideii utopice de planificare şi de economie planificată – nu din punctul de vedere al productivităţii, ci din cel logic al posibilităţii realizării lor şi din cel uman al consecinţelor acelor încercări de a face imposibilul posibil. Asemeni predecesorilor mei, am ajuns la concluzia că ideea unei planificări sociale utopice la scară mare este o fata morgana care ne atrage spre pieire. Hybris-ul care ne îndeamnă să încercăm realizarea împărăţiei cerurilor pe pământ ne poate face să transformăm pământul în iad, un iad cum nu mai oamenii ştiu să-I facă pentru semenii lor”.
- În legătură cu efectele reale a planificării economice, asupra vieții de zi cu zi a cetățeanului, a se consulta, spre exemplu, ***, Anii ’80 și bucureștenii, Editura Paidea, 2003 și Gheorghe Florescu, Confesiunile unui cafegiu, Editura Humanitas, București, 2008.
- Platon, Legile, Editura IRI, București, 1995, p. 129.
- Alain Besançon, Nenorocirea secolului, Editura Humanitas, București, 2014.
- Raymond Aron, Istoria și dialectica violenței, Editura Babel, București, 1995, pp. 255-256, 287- 288.
- A se consulta Mihail Manoilescu, România. Stat corporativ: De ce și cum trebuie transformat Statul nostru, Tipografia Modernă, București, 1933.
- Alain Besançon, Anatomia unei stafii, Editura Humanitas, București, 2014, p. 33.
- Robert Jay Lifton Thought Reform and the Psychology of Totalism. A study of “brainwashing” in China, The University of North Carolina Press Chapel Hill and London, 1989, p. 427-429.
- Lavinia Betea, „Comunicare și discurs în «limba de lemn» a regimului comunist”, Argumentum, Caietele Seminarului de Logică discursivă, Teoria argumentării şi Retorică, Nr. 2004, p.46.
- Françoise Thom, Limba de lemn, Editura Humanitas, București, 1993, p. 77.
- Ibidem.
- Hedrick Smith, The Russians, Ballantine Books, New York, 1979, p. 290. Autorul, corespondent american al „The New York Times”, considerat unul dintre cei care au surprins fidel realitățile sovietice, arată că planurile cincinale, lansate de Stalin pentru a forța ritmul industrializării, au dus, potrivit statisticilor oficiale, la multiplicarea producției de 50 de ori, din 1913 până în 1973, și au construit coloana vertebrală a economiei sovietice. Însă, după 1973, semnele prăbușirii economiei rusești au fost evidente.
- Françoise Thom, cit, p. 86.
- Sintagma „limbă de lemn”, explică Françoise Thom, are la origine sintagma rusească „dubovîi iazîk” (limbă de stejar, trad.), utilizată pentru a descrie stilul administrativ, greoi, în perioada țaristă.
- Ibidem, p. 141.
- Ibidem, p. 48.
- Scânteia, Nr. 12.962, 1984, p.1.
- Ibidem, Nr. 14.279, 1988, p.1.
- Ibidem, Nr. 8.150, 1969, p.1.
- Ibidem, Nr. 14.681, 1989, p.1.
- Hedrick Smith, cit., p. 291.
- Lavinia Betea, cit., p. 39.
- Minerul sovietic Aleksei Grigorievici Stahanov a fost prototipul perfect pentru crearea de către propaganda sovietică a unui fake news care s-a dovedit greu de demontat. A fost glorificat drept un muncitor cu o capacitate de muncă ieșită din comun, care a depășit norma prevăzută în planul individual de paisprezece ori, extrăgând peste 100 de tone de cărbune în doar șase ore. În realitate, „recordul” a fost generat de diviziunea muncii în echipă. A se consulta Ioan T. Morar, Fake news în epoca de aur, Editura Polirom, Iași, 2020.
- Françoise Thom, cit., p. 109.
- Ediția cu numărul 8.136 din 1969 a ziarului Scânteia constituie un exemplu.
- Otilia Bălinișteanu, „Rănile colectivizării”, Lumina de Duminică, Nr. 6, 2019.
- A se consulta Dorin Dobrincu, Colectivizarea agriculturii din România: inginerie socială, violență politică, reacția țărănimii. Vol. I: 1949-1950, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iași, 2017 pp. 7-12.
- Scânteia, Nr. 10.974, 1977, p.1.
- Ibidem, Nr. 10.218, 1975, p.1.
- Ibidem, 14.607, 1989, p.1.
- Françoise Thom, cit. p.165-168.
- Alain Besançon, cit., p.35.
- Françoise Thom, cit, p. 40.
- Hedrick Smith, cit., p. 78.
Bibliografie
Lucrări cu caracter general și special
***, Anii ’80 și bucureștenii, Editura Paidea, 2003.
ARON, Raymond, Istoria și dialectica violenței, Editura Babel, București, 1995.
BESANÇON, Alain, Nenorocirea secolului, Editura Humanitas, București, 2014.
IDEM, Anatomia unei stafii, Editura Humanitas, București, 2014.
CAMPANELLA, Tommaso, Cetatea soarelui, Editura Științifică, București, 1959.
DOBRINCU, Dorin, Colectivizarea agriculturii din România: inginerie socială, violență politică, reacția țărănimii. Documente. Vol. I: 1949-1950, Editura „Universității Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2017.
FLORESCU, Gheorghe, Confesiunile unui cafegiu, Editura Humanitas, București, 2008.
HAYEK, Friedrich (ed.), L’économie dirigée en régime collectiviste. Études critiques sur les posibilités du socialisme, Librairie de Medicis, Paris, 1939.
KORNAI, János, Economics of Shortage, North-Holland Publishing Company, Amsterdam -New York – Oxford, 1980.
LIFTON, Robert Jay, Thought Reform and the Psychology of Totalism. A study of „brainwashing” in China, The University of North Carolina Press Chapel Hill and London, 1989.
MANOILESCU, Mihail, România. Stat corporativ: De ce și cum trebuie transformat Statul nostru, Tipografia Modernă, București, 1933.
MISES, Ludwig von, Socialismul. O analiză economică și sociologică, Editura Institutului Ludwig von Mises România, București, 2022.
MORAR, Ioan T., Fake news în Epoca de Aur. Amintiri și povestiri despre cenzura comunistă, Editura Polirom, Iași, 2020.MORUS, Thomas, Utopia, Editura Științifică, București, 1958.
MURAVCHIK, Joshua, Raiul pe pământ, Editura Brumar, Timișoara, 2004.
PLATON, Legile, Editura IRI, București, 1995.
IDEM, Statul (Republica), Casa Școalelor, București, 1923.
POPPER, Karl, Mizeria istoricismului, ALL, București, 1996.
IDEM, Societatea deschisă și dușmanii ei, vol. I, Vraja lui Platon, Editura Humanitas, București, 2005.
ROTHBARD, Murray, Economic Thought Before Adam Smith: An Austrian Perspective on the History of Economic Thought, vol. I, Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama, 2006.
SAINT-SIMON, Claude Henri, De la réorganisation de la societé europénne, Les presses françaises, Paris, 1925
SEUROT, François, Las economia socialistas, Fondo de Cultura Economica, Ciudad de Mexico, 1986.
SMITH, Hedrick, The Russians, Ballantine Books, New York, 1977.
TAUBMAN, William, KHRUSHCHEV, Sergei și GLEASON, Abbott (ed.), Nikita Khrushchev, Yale University Press New Haven & London, 2000.
THOM, Françoise, Limba de lemn, Editura Humanitas, București, 1993.
ZUBOK, Vladislav, A Failed Empire: The Soviet Union in the Cold War from Stalin to Gorbachev, University of North Carolina Press, 2007.
Articole și studii
BETEA, Lavinia, „Comunicare și discurs în «limba de lemn» a regimului comunist”, Argumentum, Caietele Seminarului de Logică discursivă, Teoria argumentării şi Retorică, Nr. 2004, pp. 36-64.
Scânteia, nr. 10.218, 1975, nr. 10.974, 1977, nr. 12.962, 1984, nr. 13.924, 1987, nr. 14.279, 1988, nr. 14.607, nr. 14.681, 1989, nr. 8.136, nr. 8.150, 1969.






