• Facebook
  • Utilizator nou
  • Logare
  • Iesire
  • Parola pierduta
  • Contact
  • Română Română Română ro
  • English English Engleză en
Revista Polis
  • Acasa
  • Redactia revistei
  • Numar curent
  • Reguli de redactare
  • Arhiva revista
    • 2025
      • Numarul 1(47)2025
      • Numarul 2(48)/2025
    • 2024
      • Numarul 1(43)/2024
      • Numarul 2(44)/2024
      • Numarul 3(45)/2024
      • Numarul 4(46)/2024
    • 2023
      • Numarul 4(42)/2023
      • Numarul 3 (41) 2023
      • Numarul 2(40)/2023
      • Numarul 1(39)/2023
    • 2022
      • Numarul 4(38)/2022
      • Numarul 3(37)/2022
      • Numarul 2(36)/2022
      • Numarul 1(35)/2022
    • 2021
      • Numarul 4(34)/2021
      • Numarul 3(33)/2021
      • Numarul 2(32)/2021
      • Numarul 1(31)/2021
    • 2020
      • Numarul 4(30)/2020
      • Numarul 3(29)/2020
      • Numarul 2(28)/2020
      • Numarul 1(27)/2020
    • 2019
      • Numarul 4(26)/2019
      • Numarul 3(25)/2019
      • Numarul 2(24)/2019
      • Numarul 1(23)/2019
    • 2018
      • Numarul 4(22)/2018
      • Numarul 3(21)/2018
      • Numarul 2(20)/2018
      • Numarul 1(19)/2018
    • 2017
      • Numarul 4(18)/2017
      • Numarul 3(17)/2017
      • Numarul 2(16)/2017
      • Numarul 1(15)/2017
    • 2016
      • Numarul 4(14)/2016
      • Numarul 3(13)/2016
      • Numarul 2(12)/2016
      • Numarul 1(11)/2016
    • 2015
      • Numarul 4(10)2015
      • Numarul 3(9)2015
      • Numarul 2(8)2015
      • Numarul 1(7)/2015
    • 2014
      • Numarul 4(6)/2014
      • Numarul 3(5)/2014
      • Numarul 2(4)/2014
      • Numarul 1(3)2014
    • 2013
      • Numarul 2/2013
      • Numarul 1/2013
    • Seria veche
  • POLIS Books
  • POLIS+
    • Emisiuni 2017
      • 27 Octombrie 2017
      • 20 Octombrie 2017
      • 3 noiembrie 2017
      • 17 noiembrie 2017
      • 12 decembrie 2017
    • Emisiuni 2022
      • februarie 2022
        • 17 februarie 2022
        • 23 februarie 2022
      • martie 2022
        • 3 martie 2022
        • 10 martie 2022
        • 17 martie 2022
        • 24 martie 2022
        • 31 martie 2022
      • aprilie 2022
        • 6 aprilie 2022
        • 14 aprilie 2022
        • 21 aprilie 2022
      • mai 2022
        • 5 mai 2022
        • 12 mai 2022
        • 19 mai 2022
        • 26 mai 2022
      • iunie 2022
        • 2 iunie 2022
        • 9 iunie 2022
        • 16 iunie 2022
        • 23 iunie 2022
        • 30 iunie 2022
      • iulie 2022
        • 7 iulie 2022
        • 14 iulie 2022
        • 21 iulie 2022
      • august 2022
        • 15 august 2022
        • 22 august 2022
      • septembrie 2022
        • 29 septembrie 2022
      • octombrie 2022
        • 6 octombrie 2022
        • 13 octombrie 2022
        • 20 octombrie 2022
      • decembrie 2022
        • 1 decembrie 2022
        • 8 decembrie 2022
        • 15 decembrie 2022
        • 22 decembrie 2022
        • 29 decembrie 2022
    • Emisiuni 2023
      • ianuarie 2023
        • 5 ianuarie 2023
        • 12 ianuarie 2023
        • 19 ianuarie 2023
        • 26 ianuarie 2023
      • februarie 2023
        • 2 februarie 2023
        • 9 februarie 2023
      • martie 2023
        • 9 martie 2023
        • 16 martie 2023
        • 30 martie 2023
      • aprilie 2023
        • 6 aprilie 2023
        • 13 aprilie 2023
        • 20 aprilie 2023
        • 27 aprilie 2023
      • mai 2023
        • 18 mai 2023
        • 25 mai 2023
      • iunie 2023
        • 1 iunie 2023
        • 7 iunie 2023
        • 15 iunie 2023
        • 22 iunie 2023
        • 29 iunie 2023
      • iulie 2023
        • 6 iulie 2023
        • 13 iulie 2023
        • 20 iulie 2023
        • 27 iulie 2023
      • august 2023
        • 3 august 2023
        • 10 august 2023
        • 17 august 2023
        • 31 august 2023
      • septembrie 2023
        • 7 septembrie 2023
        • 14 septembrie 2023
        • 21 septembrie 2023
      • octombrie 2023
        • 5 octombrie 2023
        • 12 octombrie 2023
        • 19 octombrie 2023
      • noiembrie 2023
        • 2 noiembrie 2023
        • 9 noiembrie 2023
        • 16 noiembrie 2023
        • 23 noiembrie 2023
        • 30 noiembrie 2023
      • decembrie 2023
        • 14 decembrie 2023
        • 21 decembrie 2023
        • 28 decembrie 2023
    • Emisiuni 2024
      • Februarie 2024
        • 01 februarie 2024
        • 08 februarie 2024
        • 15 februarie 2024
        • 22 februarie 2024
        • 29 februarie 2024
      • martie 2024
        • 7 martie 2024
        • 21 martie 2024
        • 28 martie 2024
      • aprilie 2024
        • 18 aprilie 2024
      • mai 2024
        • 30 mai 2024
      • iunie 2024
        • 13 iunie 2024
      • iulie 2024
        • 4 iulie 2024
        • 11 iulie 2024
        • 25 iulie 2024
      • august 2024
        • 08 august 2024
      • Octombrie 2024
        • POLIS + 03 octombrie 2024
        • Polis+ 10 octombrie 2024
      • Noiembrie 2024
        • Polis 28 noiembrie 2024
      • Decembrie 2024
        • Polis 19 decembrie 2024
    • Emisiuni 2025
      • Ianuarie 2025
        • Polis 2 ianuarie 2025
      • Februarie 2025
        • Polis – 6 februarie 2025
      • Martie 2025
        • Polis – 6 martie 2025
        • POLIS 20 martie 2025
        • Polis 27 martie 2025
      • Iunie 2025
        • POLIS – 5 iunie 2025
        • Polis 12 iunie 2025
        • Polis 26 iunie 2025
      • Iulie 2025
        • Polis 3 iulie 2025
  • Media
    • Evenimente
      • Constitutia 2013
    • Emisiuni
      • Constitutia 2013
    • Forum
    • Seria Polis
  • Anunturi
  • Cautare
  • Menu
Slide background

Journal of The Faculty of
Political and Administrative Sciences

Descarca articol PDF

Coordonat de Sorin BOCANCEA

Volum IX, Nr. 2 (32), Serie nouă, martie-mai 2021

„Învățământul superior privat reprezintă o provocare la perfecționare și ridicarea standardelor de performanță pentru învățământul de stat”

[“Private Higher Education is a Challenge for the Improvement

and Augmentation of State Education Performance Standards”]

 

Prof.univ.dr. Mihai Golu

Ministru al Educației în perioada 16 octombrie 1991 – 19 noiembrie 1992

 

“The most significant advantage is that of ensuring an extended offer to answer high school graduates’ need and desire to have access to higher professional training and formation, as public education fails to embrace them all…Private higher education is a challenge for the improvement and augmentation of state education per­formance standards…Private higher education in our country. A downside of the private higher education in our country is that it only covers social-human fields, leaving the fields of exact and technical – engineering sciences unaccounted for now. I believe that another downside is that the private higher education copies and reproduces the curricular structure of the state education. From a formal perspective, namely of the functioning and evaluation conditions and criteria, I believe that there are no discriminating elements; from a subjective, attitudinal perspective I think there is discrimination, in favor of state education”.

 

 

1 și 2: Când am preluat eu mandatul, în toamna anului 1991, în sistemul de învățământ era o mare frământare și tensiune, generate îndeosebi de frustrările și nemulțumirile cadrelor didactice, atât preuniversitare, cât și universitare. Aceste frustrări și ne­mulțumiri erau legate de frânarea definitivărilor în învățământul pre­universitar și de blocarea ani în șir a promovărilor în învățământul supe­rior. La acestea se adăuga și faptul că procesul de învățământ continua să se desfășoare după legislația veche, din regimul comunist. Și cu toate că trecuseră deja doi ani de la înlă

­turarea acelui regim, în Minister nu se întreprinsese nimic pentru elabo­rarea unui proiect nou de lege. În acest context, s-au amplificat și inițiativele de creare a unor univer­sități în regim privat, dar care nu aveau încă o bază legală, aprobările și avizele date de miniștri nu aveau caracter de lege. În această situație se afla și Universitatea Fundației Academice „Petre Andrei”.

În aceste împrejurări, mi-am pro­pus trei obiective principale, pe care le-am și realizat, și anume:

  1. rezolvarea problemei definitivă­rilor în învățământul preuniver­sitar, care devenise acută;
  2. deblocarea promovărilor în învățământul universitar și
  3. elaborarea proiectului noii legi a învățământului. Acest proiect a inclus prevederea că învăță­mântul privat are dreptul de a fi organizat laolaltă și ca alternativă la învățământul de stat, fiind com­ponentă a sistemului educa­țional național. Acest proiect de lege a fost aprobat de Guvern și trimis spre dezbatere în Parlament, în vara anului 1992 și, în final, a fost adoptat ca lege în primul trimestru al anului 1993, sub mandatul Dlui Liviu Maior.

Deci, răspunzând la întrebarea dumneavoastră, spun: am găsit un învățământ superior privat în stadiu incipient, fără o bază legală reală, și am lăsat un învățământ superior privat cu drept legal de funcționare și recunoaștere.

3. În primul rând, plusul cel mai important îl constituie acoperirea unei plaje mai întinse a dorinței și nevoii tinerilor absolvenți de liceu de a accede la trepte de formare și pregătire profesională mai înalte, învățământul de stat neputând cuprinde pe toți cei care doresc aceasta. Acest aspect s-a evidențiat puternic în primul deceniu după 1990, când numărul celor care rămăseseră în afara unei forme de învățământ superior era foarte mare. De altfel, la acea dată, România se afla pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește numărul studenților, raportat la mărimea populației.

În al doilea rând, învățământul superior privat reprezintă o provocare la perfecționare și ridicarea standar­delor de performanță pentru învăță­mântul de stat.

 

  1. În primul rând, aș menționa mi­nusul de început, când majoritatea uni­­versităților care se înființau nu dispuneau nici de baza materială a­dec­vată, nici de personal didactic pro­priu, trebuind să apeleze la cadre didactice din învățământul de stat.

Un al doilea minus a constat în aceea că unele universități au înma­triculat studenți fără un examen de admitere şi într-un număr mult prea mare în raport cu posibilitățile reale de care dispuneau. Latura cantitativă a primat în fața celei calitative. Din informațiile pe care le dețin, Universitatea „Petre Andrei” a fost printre puținele excepții de la această linie, ceea ce i-a ridicat prestigiul și recunoașterea.

Un al treilea minus sau neajuns al învățământului superior privat din țara noastră constă în aceea că nu acoperă decât domeniile științelor socio-umane, rămânând deocamdată neacoperite domeniile științelor exacte și tehnico-inginerești. Apoi, cred că este tot un minus faptul că învățământul superior privat copiază și reproduce structura curriculară a învățământului de stat. În sfârșit, lasă de dorit și mentalitatea înapoiată a multor studenți care pretind și se așteaptă că dacă plătesc taxa trebuie neapărat să și promoveze, chiar dacă pregătirea lor este sub limita admisibilității.

  1. Din punct de vedere formal, al condițiilor și al criteriilor de func­ționare și evaluare, cred că nu există elemente de discriminare; din punct de vedere subiectiv, atitudinal, cred că există o discriminare, în favoarea învățământului de stat. Pentru a o înlătura, învățământul privat trebuie să se afirme mai viguros și mai convingător în plan calitativ, atât în ceea ce privește consistența proce­sului de învățământ, cât și în ceea ce privește cercetarea științifică. După documentația mea, Universitatea „Petre Andrei” satisface în mare măsură aceste condiții.
  1. În condițiile actuale ale României, critice și din punct de vedere socio-economic și demografic, scăderea an de an a numărului studenților este o realitate crudă, care se răsfrânge nu numai asupra învățământului superior privat, ci și asupra celui de stat. Deja în prezent sunt facultăți de stat care se află la limita supraviețuirii. Din păcate, și de o parte și de cealaltă, viitorul este sumbru.

7 și 8. Mandatul meu fiind prea scurt și în perioada de început a învăță­mântului superior privat, nu am avut întâmplări deosebite cu vreo univer­sitate anume, în afară de discuțiile de principiu cu inițiatorii lor. Mă bucur însă să constat că Universitatea „Petre Andrei” s-a înscris de la început pe linia seriozității și calității și prin performanțele obținute a reușit să se impună ca o verigă solidă a sistemului național de învățământ. La împlinirea a trei decenii de existență și activitate prodigioasă, permiteți-mi să-i urez viață lungă și înfloritoare.

LA MULŢI ANI, Universitatea „Petre Andrei” din Iași!

Articole recente

  • Editorial. Populismul – o tehnică de propagandă5 decembrie 2017 - 15:13
  • Europa şi ameninţarea populistă5 decembrie 2017 - 15:03
  • Populismus in Deutschland, und die Auswirkungen auf die Bundestagswahl 20175 decembrie 2017 - 14:45
  • Populismo e neoliberismo5 decembrie 2017 - 14:30
  • Populism and gender5 decembrie 2017 - 14:26

Indexari

IndexariIndexari

Cele mai vizualizate articole

  • Campania electorală în teritoriu: aspecte empirice ale marketingului politic
  • România în Primul Război Mondial
  • Dinamica demografică în perioada post-1945 și implicațiile ei (geo)politice
  • Citi oameni a omorit comunismul? Si cine erau ei?* (How many people did communism kill? And who were they?)
  • Dimensiunea mediatică a populismului în România contemporană

Accesari site

Formulare (Forms)

Cerere tip - Descarca
Authors must send a request - Download
Contractul de editare - Download
Editing contract - Download
Formularul de cedare a drepturilor catre autori - Download
Copyright License Agreement - Download

Ultimele articole (Latest articles)

  • Polis 3 iulie 20253 iulie 2025 - 13:31
  • Polis 26 iunie 202526 iunie 2025 - 11:11

Contact

Str. Bălușescu, nr. 2, Iaşi, Romania
Tel. 0040 232 214 858
Fax: 0040 232 214 858

Ne puteti scrie la adresa redactia@revistapolis.ro.

© Drepturi de autor - Revista Polis - Universitatea "Petre Andrei" din Iasi - powered by Enfold WordPress Theme
  • Facebook
Scroll to top