Coordonat de Oltsen GRIPSHI și Sabin DRĂGULIN
Volum XIII, Nr. 2 (48), Serie noua, martie-mai 2025
Anularea alegerilor din noiembrie 2024 – spre ce tip de auto-apărare ne îndreptăm
Cum a rămas România fără președinte ales. 7 răspunsuri posibile, (coord. Cristian Preda, Humanitas, 2024), Editura Humanitas, 2025,
Volumul coordonat de Cristian Preda, „Cum a rămas România fără președinte ales. 7 răspunsuri posibile” (Humanitas, 2025), după cum indică şi titlul, este legat de cea mai recentă şi controversată criză politico-instituţională postcomunistă, şi anume anularea scrutinului prezidenţial de către Curtea Constituţională a României la 6 decembrie 2024. Curtea a motivat că a fost încălcat caracterul liber exprimat al votului prin faptul că alegătorii au fost dezinformaţi, iar unul dintre candidaţi a beneficiat de o promovare agresivă. Curtea a mai invocat faptul că un candidat a încălcat legislaţia electorală referitoare la finanţarea campaniei pentru alegerile prezidenţiale şi că a fost afectată egalitatea de şanse a competitorilor electorali1.
Volumul reunește articole ale şapte specialiști români și străini, într-un demers ce apare ca necesar, atât din perspectiva unei societăți lăsate polarizate, dar mai ales din perspectiva democrației, fragilizate, punctual în 2024, de elemente precum decizia de anulare a alegerilor fără dovezi clare sau de către gestionarea defectuasă de către guvern a procesului electoral în ansamblu.
Jurnalista americană Anne Applebaum critică ceea ce numeşte „Noul Obscurantism”, o mişcare promovată de elita politică la nivel mondial, plasându-l pe candidatul român la prezidenţiale, Călin Georgescu, în această zonă. La rândul său, într-un stil mai liber, scriitorul român Radu Paraschivescu reclamă „mesianismul parodic” al lui Călin Georgescu, într-un articol intitulat „Scurtul drum de la ‘exotic’ la ‘e toxic’ ”. Arătând, în cazul lui Călin Georgescu, că acest drum de la exotic la toxic e scurt. Dincolo de argumentaţia sa privind “toxicitatea” lui Călin Georgescu, Radu Paraschivescu lasă deschisă întrebarea în ce măsură eliminarea sa din cursă nu încalcă jocul democratic.
Dennis Deletant, istoric britanic specialist în istoria României, consideră că decizia Curţii Constituţionale de anulare a alegerilor este una fără precedent şi fără fundamentare juridică solidă. Explică, de asemenea, ascensiunea lui Călin Georgescu printr-o serie de factori precum: nemulţumirile populaţiei legate de incapacitatea administrativă a României raportat la absorbţia de fonduri, indicele de pecepţie a corupţiei, lipsa de transparenţă a instituţiilor (ex: CSAT).
Jurnalista română Sabina Fati trece în revistă istoria serviciilor secrete din România după 1989, scoţând în evidenţă o serie de relaţii între actorii politici români de la vârf (preşedinţi şi premieri) şi actori din zona de intelligence şi consideră instituţii vulnerabile cu o cultură îngustă. În privinţa ascensiunii lui Călin Georgescu şi a anulării alegerilor, analiza se menţine în zona speculaţiei, autoarea întrebându-se dacă serviciile secrete din România nu au fost capabile sau nu au vrut să anticipeze un astfel de pericol.
Istoricul elvețian specializat în istoria Europei de Est, Oliver Jens Schmitt, plasează cauzele fenomenului radical-populist din România în naţionalismul ortodoxist şi etnicist din rândurile unei părţi a Bisericii Ortodoxe Române, precum şi din rândul Academiei Române. Propune, în acelaşi timp, o serie de măsuri de reformare a acestor instituţii, exprimându-şi speranţa că, în timp ce o reformare a Academiei ar fi posibilă, o restructurare a Bisericii rămâne mai degrabă utopică.
Articolele care atacă într-o manieră directă semnificaţia momentului noiembrie-decembrie 2024, precum şi legătura cu democraţia, sunt profesorii români, Ioan Stanomir şi Cristian Preda.
Profesorul Ioan Stanomir introduce în discuţie conceptul de democrație militantă, pentru a explica decizia Curții Constituționale din 6 decembrie 2024 de anulare a scrutinului prezidenţial. Democrația militantă fiind un concept ce îşi are rădăcinile teoretice în anii ’30 şi care presupune mecanisme de auto-apărare ale unei democraţii în faţa unor mișcări considerate antidemocratice. Astfel, spune autorul, “spre a-şi ocroti valorile şi instituţiile, statul român, în calitate de democrație militantă, este obligat să acționeze în clipa în care acte sau fapte ar pune în pericol acest eșafodaj”. Punerea în mișcare a democrației militante fiind chiar continuitatea democrației înseși. Dintr-un punct de vedere strict teoretic, actul anulării alegerilor este văzut de autor ca un act potenţial legitim. Doar că, nuanţează autorul, din pricina lipsei de credibilitate și a partizanatului tribunalului constituţional de la noi, anularea alegerilor, ca act al înfăptuirii democraţiei militante, nu are legitimitatea necesară. În acelaşi timp, democrația militantă nu poate fi credibilă și eficientă decât în măsura în care ameninţarea este precis definită – lucru care nu s-a întâmplat în România, mai atrage atenţia profesorul Ioan Stanomir.
Nu în ultimul rând, profesorul Cristian Preda demonstrează că România a ajuns la criza severă din decembrie 2024, ca urmare a involuției sistemului de partide în ultimii 13 ani (începând cu anul 2012), moment din care nu s-a mai produs alternanţa la putere – considerată regulă de bază a democraţiei de tip electoral. Identifică, de asemenea, că două ar fi elementele care au contribuit la producerea gravei crize democratice date de evenimentele din decembrie 2024. Unul este sporirea semnificativă a influenţei electorale a CCR, iar al doilea informațiile publice conform cărora PSD ar fi transferat voturi candidatului AUR, George Simion, iar PNL ar fi plătit pentru o campanie avantajoasă pentru C. Georgescu.
Cristian Preda mai arată că momentul decembrie 2024 s-a constituit într-o criză democratică gravă, dar că aceasta este doar un punct culminant al unei crize ce și-a avut începuturile în 2012, odată cu imposibilitatea de a mai avea alternanța la putere (cine a organizat alegerile nu a fost trimis în opoziţie). Lipsa alternanței la putere este o critică majoră pe care Cristian Preda o aduce, adăugând că președintele Klaus Iohannis a fost cel care a girat această stare de fapt, prin acceptarea guvernărilor PSD+PNL în intervalul 2021-2024. Profesorul Cristian Preda mai identifică instalarea fenomenului de cartelizare a partidelor din România şi critică mecanismul rotaţiei politice la nivelul premierilor, instituit de PNL+PSD+ UDMR în noiembrie 2021.
Concluzii: spre o democraţie militantă excluzionistă sau spre modele alternative mai incluzionist-integratoare ?
Cei mai mulţi dintre autorii care au contribuit la volumul coordonat de Cristian Preda au adus în discuţie relaţia evenimentelor din decembrie 2024 cu conceptul de democraţie, existând un oarecare consens cum că, prin cele întâmplate, democraţia a fost fragilizată. Atenţia celor mai mulţi dintre contributori a fost îndreptată mai degrabă pe istoria politică recentă (ultimii 10-15 ani) şi mai puţin pe momentul propriu-zis al anulării alegerilor din decembrie 2024. După cum o arată Raportul-urgent al Comisiei de la Veneţia din februarie-martie 2025, precum şi Indexul Democraţiei pe 2024, democraţia a fost fragilizată punctual şi prin anularea alegerilor prezidenţiale, dar şi prin erodarea încrederii populaţiei în ideea de alegeri libere şi corecte. Gradul de erodare democratică a fost mai accentuat punctual, prin evenimentele din 2024, pentru că momentul nu a presupus doar slăbirea democraţiei substantivale (maximaliste), ci a presupus erodarea a ceea ce numim democraţie electorală (minimalistă), adică minimum de condiţie, pentru ca un regim să fie considerat democratic.
În plus, într-o viziune mai empirică asupra conceptului de democraţie, ilustrată, de exemplu, de indexurile anuale ale democraţiei (publicate de The Economist), sunt scoase în evidenţă fisuri ale calităţii democraţiei româneşti tocmai pe componenta aceasta a momentului anulării alegerilor – decizie despre care Raportul The Economist spune că a fost luată cu dovezi discutabile2. Indexul pe 2024 al democraţiei nu se referă la istoria politică recentă a României, ci observă că, în 2024, ca urmare a anulării scrutinului prezidenţial, România are un scor scăzut de la 6,45 (2023) la 5,99, fiind surclasată de la statutul de democraţie deficitară la cel de regim hibrid. Iar indicatorii la care România a fost penalizată în 2024 au fost „procesul electoral şi pluralismul” (de la 9,16 în 2023 la 8,45 în 2024) şi „funcţionarea guvernului” (de la 6,43 în 2023 la 5,36 în 2024). Raportul indicat mai atrage atenţia asupra faptului că eventuale acţiuni ale guvernului în direcţia schimbării regulilor electorale pe social media pentru a împiedica şansele de victorie pentru un candidat anti-establishment, nu arată semne de însănătoşire democratică pentru România3. Cu alte cuvinte, acolo unde unii „răsuflă uşuraţi” că au scăpat de candidaţi radical-populişti, din perspectiva acestei măsurători scalare a democraţiei, există îngrijorări.
Analiza crizei din 2024, pusă în dezbatere în volum, a atacat ideea de democraţie, dar ea a fost plasată într-o mai mare măsură sub semnul îngrijorării faţă de ascensiunea fenomenului radical-populist decât sub cel al îngrijorării faţă de democraţia însăşi şi a rezilienţei acesteia la diverse tipuri de criză.
De aceea, interogarea legitimă în privinţa ascesiunii fenomenelor şi mişcărilor extreme/radical-populiste, ar trebui dublată şi de o interogare teoretică şi practică asupra unor mijloace prin care democraţia ar putea fi mai rezilientă la diversele tipuri de criză. Luând alte două exemple ale unor crize recente cu care s-a confruntat România, începând cu 2020 (pandemia, războiul din Ucraina), indexurile democraţiei arată că şi aceste crize au lăsat în urmă deficite democratice, ca urmare a modului în care au fost gestionate (scăderea scorului în 2022 şi 2023 faţă de 2020-2021). Aşa cum, de exemplu, pandemia a trecut, dar a lăsat în urma sa o democraţie mai fragilă, la fel şi criza din 2024 lasă în spate o democraţie încă şi mai fragilizată, în încercarea a se auto-apăra (ilustrarea conceptului de democraţie militantă).
După cum am arătat în prima parte, cei doi autori care au atacat direct conceptul de democraţie au fost profesorii Ioan Stanomir şi Cristian Preda, ambii considerând că democrația românească a fost afectată de momentul decembrie 2024, dar că acest moment este unul care doar a încununat un eșec democratic, ce își are rădăcinile în anii istoriei postcomuniste recente.
- a) Legat de critica adusă de profesorul Cristian Preda, potrivit căreia, democrația în România ar fi ajuns să fie una „mimată”, acesta spune că democrația a fost afectată, într-un mare grad, de lipsa alternanței (începând cu anul 2012) şi mai puţin de momentul propriu-zis al anulării alegerilor. Sigur, ideal ar fi să avem o oarecare alternanţă a partidelor la putere, dar în același timp trebuie observat și că lipsa alternanței este rezultatul mai multor factori, unii dintre ei independenţi de acţiunea actorilor politici şi care ţin de eşafodajul instituţional existent în prezent: sistemul electoral de tip reprezentare proporţională; noul peisaj politic în care nu mai avem două blocuri mari de partide, ci unul mai fragmentat, ce face mai dificilă formarea de guverne în configuraţii care să asigure alternanţa. Cristian Preda identifică apariţia a trei astfel de blocuri politico-electorale: „partidele guvernamentale” (PSD+PNL+UDMR); blocul “anti-UE şi anti-sistem” (AUR, SOS, POT); blocul „ anticartel şi liberal” (USR). Într-un peisaj politic fragmentat şi diferit de perioadele în care alternanţa era posibilă, ipoteza potrivit căreia Klaus Iohannis a girat lipsa alternanței este parţial explicativă, atât timp cât, în conformitate cu imperativele constituționale, preşedintele trebuie să desemneze un premier din partea partidului cu majoritate absolută sau, dacă nu există o astfel de majoritate, din partea patidelor parlamentare. Dacă nu există voinţa politică de a forma un guvern care să aibă în componenţa sa acele partide ce ar permite alternanţa, preşedintele este pus în faţa situaţiei de a accepta acea variantă ce vine cu o propunere consensuală.
- b) Legat de conceptul de democraţie militantă, pus în discuţie în volum de profesorul Ioan Stanomir, acesta oferă un cadru explicativ pentru decizia Curţii de anulare a alegerilor prezidenţiale din România, deschizând pista unei posibile dezbateri despre modelele de auto-apărare democratică (democraţie defensivă), de care poate dispune un stat democratic pentru a contracara actori politici consideraţi antidemocratici. Astfel, cea mai mare parte a literaturii de specialitate din perioada recentă, considerând democraţia militantă clasică elitist-excluzionistă, s-a focusat pe o versiune reînnoită, aceea a democraţiei neo-militante, ce presupune contracarări mai blânde ale eventualelor pericole interne la adresa democraţiilor liberale contemporane: ca de exemplu, interdicţii doar pentru acţiuni considerate antidemocratice, nu şi pentru declaraţii considerate antidemocratice4, ce ar interfera, de exemplu, cu libertatea de gândire. Alţi autori, precum Anthoula Malkopoulou sau Ludvig Norman, considerând modelul democraţiei militante şi neo-militante elitist, unde elitele politico-juridice sunt singurele care se erijează în protectori ai democraţiei, au pus în discuţie fundamentele democraţiei militante, propunând dezbateri pe marginea unor modele alternative de democraţie de tip self-defence, precum modelul procedural (bazat pe incluziune politică)5 sau cel social (bazat pe internalizarea conflictului)6.
În contextul în care atât practica politică a democraţiilor liberale, cât şi literatura de specialitate din prezent alocă un spaţiu mult mai generos democraţiei militante / neo-militante şi manifestă un interes mult restrâns faţă de modelele alternative de auto-apărare democratică în raport cu fenomenul radical-populist, modelele alternative amintite, ambele bazate pe incluziune şi internalizarea conflictului şi nu pe excluziune, ca în cazul democraţiei militante, pot apărea ca opţiuni posibile sau măcar analizabile şi interogabile.
Este adevărat că în tabloul democraţiilor defensive din Europa, din punct de vedere legal-formal, România se numără printre statele cu un grad ridicat de auto-apărare (alături de Franţa, Austria7). Dar chiar dacă, din punct de vedere normativ, unele state au acoperire legală în direcţia militantismului, acestea, între care şi România, pot opta să nu facă uz de ele, în mod practic. În România, posibilitatea ca CCR să interzică un partid politic sau posibilitatea anulării alegerilor fac din acest stat o democraţie militantă, cel puţin din punct de vedere formal-legal. Însă, până la finalul de an 2024 astfel de măsuri nu au fost aplicate. Măsurile de democraţie militantă recente includ: decizia în cazul Dianei Şoşoacă din octombrie 2024, decizia de anulare a alegerilor din decembrie 2024 şi poate chiar şi Decizia recentă a CNA nr. 187 din data de 26.03.20258 – care pune dreptul la o informare corectă deasupra libertăţii de exprimare.
Fiecare dintre cele trei modele de apărare a democraţiei (militant, procedural şi social) are avantaje şi dezavantaje. Punctul comun al celor trei modele constă în faptul că toate pleacă de la premisa că democraţiile liberale contemporane trebuie apărate. Principala critică adusă apărarii de tip militant este componenta sa elitistă şi excluzionistă, ca urmare a faptului că presupune limitarea participării şi un grad semnificativ de dominare, în numele apărării democraţiei constituţionale.
Modelul pluralist/procedural de apărare susţine că incluziunea politică poate tempera, treptat, fenomenele radical-populiste9, dar este criticat, spunându-se că este utopic să credem că actorii radical-populişti se vor modera prin includerea lor în dezbaterea politică şi chiar în formule parlamentare şi guvernamentale. Modelul social consideră conflictul politic şi securitatea socială ca părţi intrinseci ale democraţiilor, dar este criticat pentru că ar ideologiza nepermis de mult democraţiile, adăugându-se că este utopic să credem că, într-o situaţie de criză, atenţia poate fi îndreptată înspre elemente precum securitatea socială a cetăţenilor.
Cu limitările sale, modelele social şi procedural (spre deosebire de modelul militant) au avantajul că presupun incluziunea şi nu excluderea, toleranţa şi nu discursul de incitare la ură. Din acest punct de vedere, chestionarea teoretică, dar şi empirică a acestor modele şi alternative de apărarea merită extins. Pentru că, prin măsuri militante, actorii radical-populişti pot fi eliminaţi, dar electoratul lor rămâne şi, prin interdicţii, mesajul transmis acestor alegători este că ei votează defect şi, prin urmare, ideea de excluziune se transferă asupra lor. Îşi poate găsi această dilemă un răspuns strict în măsuri militante sau putem combina cu măsuri alternative de auo-apărare?
Ionela GAVRIL*
Note
- O variant prescurtată a fost publicată, sub titlul Starea democraţiei în România: cu ce rămânem după tumultuosul final de an 2024, în https://www.contributors.ro/starea-democratiei-in-romania-cu-ce-rama-nem-dupa-tumultuosul-final-de-an-2024/, 28.03.2025.
- Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 32 din 6 decembrie 2024 privind anularea procesului electoral cu privire la alegerea Președintelui României din anul 2024, Monitorul Oficial nr. 1231 din 06.12.2024; https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2024/12/Hotarare_32_2024.pdf, accesat la 30 martie 2025.
- “Democracy Index 2024”, The Economist, februarie 2025: https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-index-2024/?utm_campaign=MA00001582&utm_medium=paid-search&utm_source=eiu-google&utm_content=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqIm_BhDnARIsAKBYcmtEaAAdaHztWjNbqva28SZ60hUB-GpENaQJ_5E6LbF-S3-T2lU99csaAiC5EALw_wcB<<, (accesat la 30 martie 2025).
- Democracy Index 2024, The Economist, februarie 2025. pp.
- Angela K. Bourne şi Fernando Casal Bértoa ,”Mapping ‘Militant Democracy’: Variation in Party Ban Practices in European Democracies (1945-2015)”, European Constitutional Law Review , Volum 13 , Issue 2 , iunie 2017, https://www.cambridge.org/core/journals/european-constitutional-law-review/article/mapping-militant-democracy-variation-in-party-ban-practices-in-european-democracies-19452015/31EEBB9E09D06398E78788741979B4E0
- Sofia Näsström, “Democratic self-defense: bringing the social model back in”, în Distinktion: Journal of Social Theory, Vol. 22, 2021
- Anthoula Malkopoulou, Ludvig Norman, „Three Models of Democratic Self-Defence: Militant Democracy and Its Alternatives”, în Political Studies, 2018, Vol 66(2), pp. 442-458; https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0032321717723504
- Ţări precum Suedia, Danemarca, Olanda sunt considerate state cu grad mediu de auto-apărare şi care combină elemente de democraţie militantă cu elemente de securitate social (mai ales Suedia); Beimenbetov Serik, “A Comparative Analysis of ‘Defensive Democracy’: a Cross-National Assessment of Formal-Legal Defensiveness in 8 Advanced European Democracies”, 2014, publicat online pe site-ul University of Exeter, https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10871/17661/BeimenbetovS.pdf?sequence=1%26isAllowed=, (accesat la 7 aprilie 2025).
- Decizia nr. 187 din 26.03.2025 privind ordinul de eliminare a conținutului illegal încărcat is distribuit pe platforma de partajare a materialelor video YouTube,
https://www.cna.ro/IMG/pdf/Decizia_ORDIN_187_YT.pdf, (accesată la 7 aprilie 2025).
- Nancy L. Rosenblum, “Pluralism and Self-Defense”, în Liberalism and the Moral Life (ed. de Nancy L. Rosenblum), Harvard University Press, 1989, pp. 207-227.






