• Facebook
  • Utilizator nou
  • Logare
  • Iesire
  • Parola pierduta
  • Contact
  • Română Română Română ro
  • English English Engleză en
Revista Polis
  • Acasa
  • Redactia revistei
  • Numar curent
  • Reguli de redactare
  • Arhiva revista
    • 2023
      • Numarul 2(40)/2023
      • Numarul 1(39)/2023
    • 2022
      • Numarul 4(38)/2022
      • Numarul 3(37)/2022
      • Numarul 2(36)/2022
      • Numarul 1(35)/2022
    • 2021
      • Numarul 4(34)/2021
      • Numarul 3(33)/2021
      • Numarul 2(32)/2021
      • Numarul 1(31)/2021
    • 2020
      • Numarul 4(30)/2020
      • Numarul 3(29)/2020
      • Numarul 2(28)/2020
      • Numarul 1(27)/2020
    • 2019
      • Numarul 4(26)/2019
      • Numarul 3(25)/2019
      • Numarul 2(24)/2019
      • Numarul 1(23)/2019
    • 2018
      • Numarul 4(22)/2018
      • Numarul 3(21)/2018
      • Numarul 2(20)/2018
      • Numarul 1(19)/2018
    • 2017
      • Numarul 4(18)/2017
      • Numarul 3(17)/2017
      • Numarul 2(16)/2017
      • Numarul 1(15)/2017
    • 2016
      • Numarul 4(14)/2016
      • Numarul 3(13)/2016
      • Numarul 2(12)/2016
      • Numarul 1(11)/2016
    • 2015
      • Numarul 4(10)2015
      • Numarul 3(9)2015
      • Numarul 2(8)2015
      • Numarul 1(7)/2015
    • 2014
      • Numarul 4(6)/2014
      • Numarul 3(5)/2014
      • Numarul 2(4)/2014
      • Numarul 1(3)2014
    • 2013
      • Numarul 2/2013
      • Numarul 1/2013
    • Seria veche
  • POLIS Books
  • POLIS+
    • Emisiuni 2017
      • 27 Octombrie 2017
      • 20 Octombrie 2017
      • 3 noiembrie 2017
      • 17 noiembrie 2017
      • 12 decembrie 2017
    • Emisiuni 2022
      • februarie 2022
        • 17 februarie 2022
        • 23 februarie 2022
      • martie 2022
        • 3 martie 2022
        • 10 martie 2022
        • 17 martie 2022
        • 24 martie 2022
        • 31 martie 2022
      • aprilie 2022
        • 6 aprilie 2022
        • 14 aprilie 2022
        • 21 aprilie 2022
      • mai 2022
        • 5 mai 2022
        • 12 mai 2022
        • 19 mai 2022
        • 26 mai 2022
      • iunie 2022
        • 2 iunie 2022
        • 9 iunie 2022
        • 16 iunie 2022
        • 23 iunie 2022
        • 30 iunie 2022
      • iulie 2022
        • 7 iulie 2022
        • 14 iulie 2022
        • 21 iulie 2022
      • august 2022
        • 15 august 2022
        • 22 august 2022
      • septembrie 2022
        • 29 septembrie 2022
      • octombrie 2022
        • 6 octombrie 2022
        • 13 octombrie 2022
        • 20 octombrie 2022
      • decembrie 2022
        • 1 decembrie 2022
        • 8 decembrie 2022
        • 15 decembrie 2022
        • 22 decembrie 2022
        • 29 decembrie 2022
    • Emisiuni 2023
      • ianuarie 2023
        • 5 ianuarie 2023
        • 12 ianuarie 2023
        • 19 ianuarie 2023
        • 26 ianuarie 2023
      • februarie 2023
        • 2 februarie 2023
        • 9 februarie 2023
      • martie 2023
        • 9 martie 2023
        • 16 martie 2023
        • 30 martie 2023
      • aprilie 2023
        • 6 aprilie 2023
        • 13 aprilie 2023
        • 20 aprilie 2023
        • 27 aprilie 2023
      • mai 2023
        • 18 mai 2023
        • 25 mai 2023
      • iunie 2023
        • 1 iunie 2023
        • 7 iunie 2023
        • 15 iunie 2023
        • 22 iunie 2023
        • 29 iunie 2023
      • iulie 2023
        • 6 iulie 2023
        • 13 iulie 2023
        • 20 iulie 2023
        • 27 iulie 2023
      • august 2023
        • 3 august 2023
        • 10 august 2023
        • 17 august 2023
        • 31 august 2023
      • septembrie 2023
        • 7 septembrie 2023
        • 14 septembrie 2023
        • 21 septembrie 2023
  • Media
    • Evenimente
      • Constitutia 2013
    • Emisiuni
      • Constitutia 2013
    • Forum
    • Seria Polis
  • Anunturi
  • Cautare
  • Menu
Slide background

Journal of The Faculty of
Political and Administrative Sciences

Descarca articol PDF

Coordonat de Sorin BOCANCEA

Volum IX, Nr. 2 (32), Serie nouă, martie-mai 2021

 

„Un alt plus posibil ar fi un învățământ particular

care oferă ceea ce învățământul public nu oferă”

[“Another possible plus would be a private education

that offers what state education fails to offer”]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prof.univ.dr. ing. Gheorghe Ștefan

Ministru al Educației în perioada 28 iunie 1990 – 16 octombrie 1991

 

“Another possible advantage would be the fact that the payment of a fee should increase the responsibility of the participants to the educational process, including professors and students… Another plus would be a private education that offers what state education fails to offer… The weight private universities should have in the European space is related to the specificity of European poli­cies, on the one hand and on the other hand to the offer private universities have as a response to the labor market needs”

 

  1. Am găsit un cadru legislativ in­complet. Nu existau legi specifice pentru înființarea universităților parti­culare. Tentativele se bazau pe legi care puteau fi folosite și pentru înfi­ințarea unei gogoșerii.
  1. Nu mai țin minte exact (au trecut 30 de ani). Ce rețin este că am făcut o evaluare a procesului și unele pro­puneri legislative care nu s-au fina­lizat (au venit „minerii”).
  1. Acum 30 de ani nu se întrevedeau, în condițiile în care aveam o lipsă cronică de cadre didactice calificate corespunzător. Nu am urmărit cu su­fi­cientă atenție evoluția. Din păcate, informațiile disparate la care am avut acces nu au fost pozitive.

Un plus posibil ar putea fi dat de faptul că plata unei taxe ar trebui să crească responsabilitatea partici­panților în procesul de învățământ, profesori și studenți. Dar se pare că acest efect se lasă încă așteptat. Un alt plus posibil ar fi un învățământ particular care oferă ceea ce învăță­mântul public nu oferă.

  1. Lipsa cadrelor competente și motivația distorsionată a studenților care au uneori sentimentul că plătesc pentru o diplomă, nu pentru dobân­direa unor competențe.
  1. Nu cunosc în detaliu legislația curentă. Problema discriminării s-ar putea pune numai în momentul în care cele două tipuri de universități ar funcționa și performa cât de cât similar, ceea ce nu pare a fi cazul pentru o mare parte dintre ele.

În spațiul european, dominat de o ideologie social-democrată spre de­ose­bire de cel american situat mult mai către dreapta, învățământul parti­cular are justificări mai greu de susținut. Din câte știu, legislația ger­mană admite universități parti­culare numai dacă acestea oferă o alterna­tivă pe care sistemul public nu o oferă.

  1. Ca pe o tendință normală, ținând cont de felul în care performează majoritatea universităților particulare, dar și datorită altor factori sociali. Ponderea pe care ar trebui să o aibă universitățile particulare în spațiul european ține de specificul politicilor europene, pe de o parte, iar pe de altă parte este vorba și despre oferta pe care universitățile particular o au raportat la cererea de pe piața forței de muncă.
  1. Am fost amenințat cu darea în judecată în biroul de la Minister de către un parlamentar și de către pro­motorul unei universități particulare care au pretins să aprob înființarea unei universități pe baza unei le­gislații care era folosită pentru înființarea unor entități definite la modul cel mai general, ce nu avea nici o legătură specifică cu învățarea. Nu puteam să aprob înființarea unei universități pe baza unei reglementări care ar fi fost suficientă pentru funcționarea unei tarabe.
  1. Chiar dacă au existat, nu-mi mai aduc aminte după ce a trecut mai bine de un sfert de secol.

 

 

Articole recente

  • Editorial. Populismul – o tehnică de propagandă5 decembrie 2017 - 15:13
  • Europa şi ameninţarea populistă5 decembrie 2017 - 15:03
  • Populismus in Deutschland, und die Auswirkungen auf die Bundestagswahl 20175 decembrie 2017 - 14:45
  • Populismo e neoliberismo5 decembrie 2017 - 14:30
  • Populism and gender5 decembrie 2017 - 14:26

Indexari

IndexariIndexari

Cele mai vizualizate articole

  • Campania electorală în teritoriu: aspecte empirice ale marketingului politic
  • România în Primul Război Mondial
  • Dinamica demografică în perioada post-1945 și implicațiile ei (geo)politice
  • Citi oameni a omorit comunismul? Si cine erau ei?* (How many people did communism kill? And who were they?)
  • Dimensiunea mediatică a populismului în România contemporană

Accesari site

Formulare (Forms)

Cerere tip - Descarca
Authors must send a request - Download
Contractul de editare - Download
Editing contract - Download
Formularul de cedare a drepturilor catre autori - Download
Copyright License Agreement - Download

Ultimele articole (Latest articles)

  • 21 septembrie 202321 septembrie 2023 - 11:36
  • 14 septembrie 202314 septembrie 2023 - 11:42

Contact

Str. Dimitrie Mageron, nr. 49, Iaşi, Romania
Tel. 0040 232 214 858
Fax: 0040 232 214 858

Ne puteti scrie la adresa redactia@revistapolis.ro.

© Drepturi de autor - Revista Polis - Universitatea "Petre Andrei" din Iasi - powered by Enfold WordPress Theme
  • Facebook
Scroll to top