Coordonat de Oltsen GRIPSHI și Sabin DRĂGULIN
Volum XIII, Nr. 2 (48), Serie noua, martie-mai 2025
Imperii în fragmegrare
[Empires in fragmegration]
Mădălina Virginia ANTONESCU
Abstract: The classic definition of empire borrows, at the beginning of XXIst century, new meanings, under the influences of new hybrid concepts as globalization, fragmegration, hierarchy, neo-medievalism, global governance. The first section of our study is interested in exploring old and universal-known meanings about empire, in order to better understand within the second section, nature and intensity of challenges and changes brought by complex order of the XXIst century, inclusively for international relations theory field and for global studies, as well, by shaping new structures of authorities and overlapping loyalties, far away from classical concepts of state, empire and international organization.
Keywords: political structures, international relations, empire, globalization, neo-medievalism, heterarchy, fragmegration
Concepția tradițională asupra imperiului din perspectiva relațiilor internaționale
La începutul sec. al XXI-lea, conform doctrinei, imperiul apare ca o “atingere la ordinea suverană a globalizării economice”, ivit pe fondul unei crize generale a conceptului de stat-națiune, care lezează sistemul westphalian de state, afectând cele mai importante prerogative de putere ale statului în sensul său clasic (militare, monetare, culturale)1.
În opinia cercetătorilor, rolul structurilor imperiale este de a răspunde nevoii de ordine la nivel internațional și regional, în absența acestora popoarele, comunitățile etnice, semințiile, luptându-se între ele pentru preeminență politică2; această nevoie de ordine universală care a stat la baza apariției, consolidării și expansiunii imperiilor este o realitate istorică cu o vechime de 2000 de ani. Imperiile au fost cele mai puternice entități politice în decursul istoriei, în ultimele 2000 de ani, ele apărând odată cu uniunile democrațiilor militare conduse de un rege (arché-ul lui Burebista; ligile corintheană și ateniană, ca alianțe ale unor state-cetăți grecești sub hegemonia unei cetăți dominante, Sparta, Corint, Atena, Teba)3. Alte imperii au apărut pornind de la o entitate inițială (cetate, regat) precum regatul macedonean (devenit stat de nucleu imperial pentru construirea prin expediții militare și expansiune continuă, a unui imperiu trans-continental, de către Alexandru Macedon); altele s-au format prin expansiuni ale unor companii comerciale ale statului-metropolă (Compania engleză a Indiilor orientale, Compania olandeză a Indiilor, companii franceze etc.)4 în teritorii colonizate manu militari sau cumpărate ori dobândite prin schimburi teritoriale cu alte imperii sau state sau prin alianțe matrimoniale (Imperiul Habsburgic, Imperiul Spaniol al lui Carol al V-lea), prin anexiuni teritoriale și cuceriri militare (Imperiul Țarist) sau prin formarea unor uniuni politice sau comunități de state gravitând în jurul unui stat-nucleu ce păstrează monopolul decizional de facto sau de iure.
Termenul de „imperiu” este considerat în doctrină ca fiind derivat din lat. imperium, desemnând puterea instituției împăratului asupra teritoriilor supuse jurisdicției sale5; modalitatea clasică de construire în istorie a unei astfel de structuri a fost cucerirea militară, aceasta fiind caracterizat printr-o stăpânire a numeroase populații și teritorii prin intermediul puterii militare, în mod prioritar și a celei legislative6. Treptat, imperiul își formează, pe măsura consolidării sale asupra teritoriilor stăpânite, un greoi aparat birocratic și bugetar pentru recoltat taxe și impozite, pentru tribut și tot felul de dări având ca destinație visteria statului–nucleu al imperiului; împărțirea imperiului se realizează în prima fază în regiuni militare (nome, satrapii, provincii militare conduse de guvernatori militari) iar în etapele următoare, acestora li se adaugă și atribuții administrativ-fiscale sau civile, pe măsura sporirii complexității competențelor pe care imperiul și le arogă în relațiile cu periferiile sale integrate complet, semi-integrate, în curs de integrare sau rebele7.
Nevoia de ordine și de stabilitate politică a ordinii universale necesită apariția și consolidarea imperiilor, existând justificări pentru “legitimitatea de tip imperial” și o întreagă geopolitică imperială bazată pe împărțiri de teritorii și pe negocieri ori lupte pentru teritorii între mai multe imperii aflate în diferite stadii de dezvoltare. Așa cum remarcă doctrina, Roma, Istanbul, Veneția și Londra guvernau asupra mai multor comunități politice distincte în epoca anterioară statului-națiune, în sec. al XVII-lea; până în al doilea război mondial, puterea globală se consolidase în aproape șase imperii, aproape toate europene8, ceea ce și-a pus amprenta pe dreptul internațional, considerat în mod preeminent „un drept european al Directoratului” sau al „Concertului de puteri europene” ce se înțelegeau asupra organizării teritoriilor și componenței lor etnice prin întrunirile de tip conferințe sau congrese (până în sec. al XIX-lea, inclusiv). Decolonizarea provoacă dispariția unor politici imperialiste (duse de mici națiuni guvernând prin diferite forme coloniale și neo-coloniale teritorii trans-continentale) dar nu și la dispariția ideii de „imperiu”9 care continuă să fie explorată și în lumea democrațiilor și a drepturilor omului, specifică sec. al XX-lea și începutului sec. al XXI-lea. Li s-a reproșat imperiilor faptul că ele sunt forme distructive de guvernare și structuri agresive, expansioniste, care se luptă între ele pentru putere; mărimea imperiilor impune în unele cazuri și puterea lor de proiecție economică, politică, militară; în alte cazuri, este suficient să se dețină zone strategice din anumite puncte ale globului spre a se putea vorbi de „state exercitând o putere imperială” (de exemplu, asupra Europei de Est și Centrale, constituind Heartlandul, în opinia geopoliticianului H. MacKinder, teoreticianul Pivotului geografic al istoriei)10. Imperiile se bazează pe exercitarea dreptului de a cuceri și a dreptului de a stăpâni (tratatul de la Tordesillas, din 7 iulie 1494, prin care două imperii coloniale comerciale în curs de afirmare, Spania și Portugalia, își împărțeau Lumea Nouă după cucerirea sa de către Columb)11.
După cum remarcă doctrina, sistemele imperiale au dominat istoria formării statelor de-a lungul secolelor, în special prin mărime și grandoare; condiția menținerii imperiilor a fost acumularea constantă de teritorii, concentrarea mijloacelor coercitive – în special a mijloacelor militare și de război; declinul imperiilor survine odată cu diminuarea acestei capacități12. După Giddens, desfășurarea puterii militare a însemnat pentru imperii crearea și menținerea frontierelor în ciuda faptului că erau fluctuante și variau sub influența alianțelor, invaziilor și rebeliunilor13.
Pentru un imperiu tradițional, crearea sa a însemnat expansiunea începută de la un nucleu imperial, de la baze inițial restrânse. Sistemul tributar susținea un aparat militar și administrativ costisitor, precum și cheltuielile cu mituirea potențialilor atacatori pentru a se asigura pacea și stabilitatea la frontierele imperiale considerate vulnerabile14.
În relațiile internaționale, termenul de „imperiu” are în vedere un tip de structură politică definită prin: anumite imperative strategice, sete de putere, onoare, proiectare la distanțe mari a prestigiului (adesea vorbind de imperii transcontinentale), prin manevre diplomatice15 având capacitatea de a influența unilateral la nivel regional și global scena politică, prin folosirea invențiilor tehnologice pentru expansiune teritorială, precum și printr-o asumare a unei misiuni specifice de a civiliza teritorii care au culturi distincte de cea asumată oficial de statul-nucleu decizional (cel care propagă ideea sa de imperiu în ordinea politică a unui anume moment istoric sau se străduie să o mențină în ciuda schimbărilor din această ordine (status-quo imperial)). Forme ale imperiilor de tip nou, după cum se arată în doctrină, ar fi efecte ale unui sistem internațional multistatal anarhic (în viziunea realistă) sau ar îmbrăca noi dimensiuni, acționând la nivel cultural, economic și structural16.
Doctrina geopolitică efectuează o distincție între imperii și mari puteri, aplicând criteriul cronologic: până în epoca modernității (sec. al XIX-lea) putem vorbi de imperii iar din sec. al XX-lea (când începe vastul proces al decolonizării) putem vorbi de mari puteri17; odată cu prohibiția universală instituită de documentele ONU după 1945 asupra fenomenelor de imperialism, hegemonism, neo-colonialism, se folosește în ordinea juridică internațională bazată pe Carta ONU termenul generic de” state” sau „națiuni”, asociate principiului egalității juridice între toate statele, tocmai ca o garanție juridică (ius cogens) împotriva unei ordini politice imperiale sau hegemonice. În realitate, practici hegemonice sau neo-colonialiste continuă să se manifeste într-o ordine juridică internațională specifică sec. al XX-lea, depășit de amploarea, rapiditatea și multitudinea actorilor și fenomenelor globaliste, trans-statale. Dacă în trecut imperiile se remarcau printr-o politică de cuceriri teritoriale, în epoca contemporană acest lucru fiind pus sub prohibițiile ONU, se preferă practica unor dominații de tip informal (cultural, economic, ideologic) fără a exclude și dominația de tip politic sau militar (prezența bazelor militare ale unei mari puteri, pe teritoriile unor state, la nivel trans-continental), ca expresie a unui statut de mare putere raportat în termeni hard power18, la capacitatea de a purta război (deoarece imperiile și marile puteri au intrat în decursul istoriei și în prezent, în diferite relații conflictuale pentru a își lărgi ariile de influență).
Un sistem internațional bazat pe forță, funcționabil din epoca antică până în prezent, are la bază, în opinia specialiștilor (Wallerstein), două tipuri de organizare a relațiilor interstatale: structura imperială (o singură entitate politică exercită controlul, domină întreaga zonă), corespunzându-i hegemonia, și structura multi-statală (când mai multe unități politice își dispută între ele controlul zonei în cauză) din care derivă echilibrul de putere. Este astfel folosit termenul de imperiu mondial sau economie–lume19. În această concepție se asimilează structura imperială cu tipul hegemonic de organizare a relațiilor între state, accentul punându-se pe existența unui singur centru de putere (imperiul) suficient de puternic spre a își impune voința în raporturile internaționale (dându-se ca exemplu Imperiul Roman/pax romana, Imperiul Britanic/pax britanica sau Imperiul Antic Chinez și poziția sa de control politic asupra Drumului Mătăsii/pax sinica).
Pentru Wallerstein, lungul secol al XVI-lea mărturisește emergența unei economii-lume distincte și capitaliste care a fost o entitate economică, nu doar politică, în comparație cu imperiile, cetățile-state și cu națiunile-state. Acest tip de imperiu mondial sau economie-lume adună în frontierele sale alte imperii, cetăți-state și națiuni-state. În trecut, pentru Wallerstein, imperiile s-au format plecând de la economii-lume bazate pe un sistem de schimburi comerciale care au depășit jurisdicții particulare20. Imperiile se caracterizează prin convergența a trei piloni: ierarhie, ordine și expansiune (privită îndeosebi sub forma manu militari). Imperiile conexează spațiul stăpânit cu o anume viziune asupra lumii, dezvoltând concepții personale asupra organizării lumii în funcție de ele însele (ombelico del mondo) și tinzând să modeleze conform viziunii lor, alte părți ale lumii21. Imperiile au generat în trecut forme specifice de viziune asupra lumii (Imperiul Otoman a generat noțiunea de umma, Imperiul Spaniol a stat la baza ideii de respublica christiana, Imperiul Bizantin a produs ideea imperială oikumene, așa cum republica romană a stat la originea noțiunii de imperium)22. Concepțiile despre ordinea imperială sunt condiții pentru stabilitate, autoritate legitimă și un sens al apartenenței la imperiu (superioritatea cetățeniei imperiale și beneficiile aduse de aceasta). Imperiul generează o bunăstare specifică pentru nucleul său dar și pentru periferiile sale, măsurabilă în termeni de civilizație (infrastructură publică, norme juridice, limbă oficială imperială, instituții comune culturale-religioase, obiceiuri, monede comune, flote, aparat administrativ imperial, elemente specifice unei ordini imperiale). Norma imperială este impusă, în cazul majorității imperiilor, prin constrângere și război (imperialismul fiind definit ca o politică specială “empire-building” dar și ca o politică activă de extindere și de impunere a normelor și instituțiilor imperiale în teritorii noi, rebele sau semi-integrate).
Imperiile sunt legate de noțiunile de expansiune, ordine și supunere (în epoca contemporană folosindu-se noțiunea de “nouă ordine mondială”), la origine, în structura republicană imperială romană, termenul de imperator fiind acela de comandant militar al legiunilor romane. Este deci, o legătură directă administrativă între conducătorul structurii politice și capacitatea militară a acesteia de a fi transformată în instrument militar-politic de impunere a legilor, a obiceiurilor, voinței centrului decizional (un centru militar conducând un centru statal sau urban- cetatea statalizată, tribul dominant-) în epoca tinerelor democrații militare patriarhale care au generat imperii expansioniste (precum Roma imperială). Capitalele imperiale devin micro-cosmosuri, concentrând instituțiile imperiale de putere și de bogăție, exercitând regulile imperiale și deciziile asupra teritoriilor și populațiilor îndepărtate23.
Imperiul se definește prin caracterul sau aspirațional-expansionist (o voință de expansiune fără limite); particularitatea imperiului este de a cuprinde în interiorul său granițe și frontiere între numeroasele sale popoare, seminții și de a nu avea frontiere externe; orice structură imperială se distinge de alte tipuri de puteri sau entități politice, indiferent că ar fi de natură statală sau nu (ligi de cetăți-state, uniuni federale de state, confederații, uniuni monarhice personale etc.), prin frontiere imperiale non-fixe, non-exclusive, imprecise, în mișcare24. Conform doctrinei, politica imperială înseamnă o proiecție deliberată de putere în afara ariei inițiale de jurisdicție a imperiului, având drept scop crearea unei unități coerente politico-administrative plasată sub control hegemonic25. Pentru alți autori26 imperiile clasice acoperă societăți diverse ale unor spații geografice limitate care nu au fost guvernate ci plasate sub conducerea nominală a unui împărat (existând un anumit grad de flexibilitate în interiorul acestor tipuri de imperii, permițând existența unor autorități inter-conectate și multiple, de la variatele niveluri infra-locale, locale, regionale, trans-continentale ale structurii imperiale, precum în cazul Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană)27. Pentru imperiile din antichitate, o strategie des întâlnită a fost cea de utilizare a forței pentru a obține bogății materiale și teritoriale, pentru a impune propagandistic imaginea splendoarei (potenza) unei dinastii, pentru construirea reputației imperiale, pentru înlăturarea amenințărilor politice, care împreună au dus la construirea structurilor imperiale28. După Robert Cooper, imperiul este asociat în epoca antică ideilor de ordine, cultură și civilizație, opuse zonelor din afara periferiilor sale, caracterizate prin barbarie, haos și dezordine. În această concepție, există două lumi separate, care nu interferează și se contestă reciproc, lumea din afara imperiului auto-calificându-se drept o ordine a libertății, a legitimității identității non-imperiale, și definindu-se ca fiind anti-imperială, adică îndreptată împotriva asupririi, exploatării și constrângerii imperiului; este un model dualist, aflat într-o luptă permanentă pentru teritoriu, care se dă la ultimele frontiere imperiale. Pe de altă parte, imaginea imperiului despre sine însăși este asociată intrinsec cu ideea de legitimitate celestă, aprobată și susținută de voința divină sau de alte valori (drepturile omului, democrația ca regim politic perfect). Imperiul generează în toate epocile un concept utopic pe care îl susține prin aparatul său de propagandă, prin nenumărații săi funcționari și prin ideea de Invincibila Armada.
Unicitatea centrului decizional imperial care radiază în jurul său o ordine a păcii, a stabilității și a splendorii imperiale29, poate duce la faze de rigiditate instituțională și politică, la sistematizarea și cronicizarea politicilor de exploatare, de asuprire a periferiilor, creând o prăpastie între nivelul ultim, decizional, al elitei centrului imperial și straturile inferioare (dacă am imagina tipul ierarhic de structură imperială ca pe o piramidă). Pentru acest autor, într-o lume a economiilor globale este nevoie de o ordine globală politică, exprimată prin ideea de neo-imperiu, ca model valabil pentru a scoate guvernele slabe dintr-o situație de haos economic și politic ce ar face printr-un efect de domino, vulnerabile și slabe, porțiuni tot mai largi din actuala ordine internațională.
Transformarea ordinii onusiene într-una de tip neo-imperial s-ar justifica, în opinia autorului de mai sus, “printr-un efort de neo-colonizare, ca singură modalitate de a gestiona haosul și extinderea sa la nivel mondial”; zonele de risc și turbulență ar necesita intervenția rapidă de tip manu militari, a imperiului, ele neputând fi administrate pe termen lung decât cu costuri uriașe, dacă nu fac parte din structura periferiilor imperiului, dacă nu sunt supuse în prealabil efortului de colonizare. Aceasta este o viziune pledând pentru un nou tip de imperialism, care să fie bazat pe asumarea și extinderea valorilor drepturilor omului și pe valori cosmopolitane, având ca scop reducerea instabilității mondiale (state eșuate, state rebele, cvasi-state, zone disputate de mai mulți actori politici, proliferarea actorilor non-statali de tip rețea sau corporații care nu au responsabilitate juridică în planul actual juridic onusian, precum statele).
Un alt tip de imperialism mai este calificat și “imperialismul de vecinătate” (manifestat la granițele unei ordini imperiale stabile și prospere, prin eșecul guvernării, prin violența etnică și contestări teritoriale) la care imperiul răspunde prin mijloace adecvate (monitorizare și organizarea alegerilor, corpuri tehnocratice de judecători, ofițeri de poliție, bancheri etc). Cooper, consilier al lui Tony Blair, este teoreticianul tipului de „imperiu cooperativ”, în care există un centru decizional impunând norma imperială, birocrația imperială urmărind implementarea și respectarea protecției drepturilor omului la toate nivelurile acestei structuri tehnocratice30 .
După cum remarcă alți autori31, în prezent, puterea migrează de la monopol la piață, marile puteri (calificabile și ca imperii folosindu-și simultan capacitățile militare, economice și politice pentru a construi sfere de influență în jurul lumii) intrând în competiție pentru constituirea piețelor și pentru răspândirea cutumelor. După George Kennan, inegalitățile de putere dintre state afectează suveranitatea lor; cu cât sunt mai multe state în lume, cu atât este mai ușor pentru imperii să le antagonizeze și să le cucerească32.
Definirea imperialismului este raportată la relația de hegemonie dintre un stat și alte state, națiuni și popoare subordonate controlului său; politica imperială este privită ca o proiectare deliberată a puterii statului dincolo de zona inițială a jurisdicției sale în scopul de a forma o unitate politico-administrativă aflată sub controlul hegemonului. Imperiul este complet integrat economic și politic sub forma unei entități supranaționale, pe când coloniile se definesc mai degrabă ca entități separate și subordonate; istoria a arătat însă că în practică, imperiul și colonialismul se suprapun33. În America de Sud și în Lumea a Treia, interdependența este privită ca un sinonim pentru „imperialismul structural” sau „neo-imperialism” (considerându-se că Nordul a impus Sudului o dependență de capitalul, tehnologiile și piețele sale, profitând de țările sărace din Sud)34 .
Interdependența crescută dintre părțile unui sistem politic internațional duce la o creștere a stabilității unui imperiu ca întreg35 din moment ce apreciem conceptul de „imperiu” în termenii de creare și consolidare, de expansiune a stabilității, ordinii și civilizației imperiale într-o lume haotică, turbulentă și liberă; conceptul de „civilizație” este astfel, opus celui de „libertate”. Ceea ce pentru lumea non-imperială este definit ca un sistem autonom, funcționând în baza principiului non-ingerinței, a libertății politice, economice, militare, pentru imperiu se definește ca fiind o amenințare la adresa stabilității frontierelor sale, necesitând impunerea, extinderea civilizației imperiale într-o zonă haotică. Percepția imperiului este că lumea de dincolo de ultimele sale frontiere este una haotică, turbulentă, necontrolată, generând haos, deci amenințând cu focare de violență stabilitatea acestor ultime granițe și tinzând să se inflitreze în cadrul periferiilor sale îndepărtate, spre a le contamina cu haos; lupta imperiului cu regiunile de graniță non-imperiale este o luptă pentru supraviețuirea imperiului, deoarece el se identifică cu însăși ideea de expansiune teritorială și de ordine, de stabilitate. Dacă privim în termenii teoriei interdependenței (Keohane and Nye, 1977) relația dintre imperiu și regiunile non-imperiale, de lângă ultimele sale frontiere, observăm existența paradoxală a unor relații între sistemul ierarhic și regiunile haotice sau semi-ierarhice (triburi războinice organizate în democrații militare, ligi de cetăți-orașe rivale imperiului, coaliții de state, alte imperii în diferite stadii de evoluție -unele în declin accentuat și în plină fragmentare și contestare, ceea ce duce la o expunere a periferiilor disputelor cu alți actori; alte periferii fiind în consolidare și expansiune-). Cu alte cuvinte, așa cum autori precum Keohane and Nye ne invită să privim mișcările interne ale unui sistem politic internațional, există numeroase legături între actori imperiali în ascensiune, în declin, și lumea haotică sau liberă, non-imperială care îi influențează pe fiecare în parte, astfel că o anumită acțiune ce se întâmplă unui actor produce consecințe asupra altor actori din același sistem internațional politic; cu cât sunt mai mulți actori, mai multe locuri și mai multe ocazii, cu atât este mai mare interdependența, consideră Keohane and Nye (1977).
După neo-realiști de tipul lui Kenneth Waltz, încercarea de a controla interdependențele dintre actorii unui sistem ar produce o creștere a gradului de conflict și instabilitate pentru întregul sistem; cu cât este mai mare asimetria din cadrul sistemului (imperiul împotriva a numeroase zone din afara sa, marcat de haos, instabilitate sau de pretenții de rivalitate- unul sau un grup de actori politici în ascensiune coalizați pentru a contesta imperiul-), cu atât este mai mare gradul de instabilitate la nivelul întregului sistem. Un singur imperiu duce la un singur sistem politic internațional adică doar unipolaritatea și condițiile de super-putere (sau imperiul global) ar duce la o situație de înlăturare a instabilității și posibilității intrinseci de conflict36. Definind și fenomenul integrării, se admite în doctrină că, realizată prin forță și coerciție, aceasta este și un proces (imperialism) dar și o stare finală (starea de imperiu, în sensul său clasic); alți autori admit și ideea de integrare prin cooperare, prin punere în comun a competențelor statale, fiind un proces voluntar și consensual, care ar defini o formă de neo-imperialism37.
După alți autori, în identificarea structurilor imperiale sunt importanți trei factori: voința expansionistă (emanând de la conducători politici sau militari, de la industriași și bancheri ai unei entități politice, interesați de o expansiune comercială, militară, financiară spre teritorii noi, bogate în resurse strategice sau considerate noi piețe potențiale de desfacere a produselor nucleului imperial, apărând conceptul de “piețe captive”, odată cu cel de „teritorii subordonate” sau „captive” voinței imperiale); integrarea progresivă a unor regiuni într-o economie în expansiune; inegala repartiție a puterilor (apariția imperiilor fiind favorizată de disparitățile interesând populațiile, bunurile sau capitalurile)38. Pentru un imperiu, soliditatea sa internă se justifică prin identificarea unui inamic exterior, ceea ce duce la o concentrare de eforturi, resurse și coeziune internă către atingerea scopului comun; singurul mijloc de a controla o frontieră turbulentă este de a cuceri mai întâi teritoriile pentru a termina cu acea cauză de insecuritate39.
Pentru alți autori, epoca pre-modernă (acoperind o perioadă extrem de lungă, începând acum 11 000 de ani) cunoaște imperii ce și-au dezvoltat progresiv capacitatea de a se angrena în proiectarea puterii la mare distanță și în comerțul la distanțe și mai mari, fiind o epocă a interacțiunilor imperiale în cadrul Eurasiei): principalii agenți ai globalizării pre-moderne sunt imperiile politice și militare, religiile mondiale și mișcările migratoare ale popoarelor nomade dar și ale popoarelor agricole în extindere teritorială40. Este o epocă în care rețelele militare și politice nu sunt capabile să mențină relații de guvernare reglementate pe distanțe cu adevărat globale (cu excepția rețelelor culturale și economice ale comerțului trans-eurasiatic și peste Oceanul Indian și lumea islamică trans-continentală); alte structuri precum califatul islamic timpuriu și imperiile mongole din sec. al XIII-lea nu au reușit implementarea unor astfel de rețele globale de guvernare proprii (ele fiind fragile, în aceste două cazuri)41.
Tipologia imperiilor este una diversă, în funcție de epocile istorice la care ne raportăm, ordinea în curs de globalizare contemporană fiind, în concepția noastră, caracterizată de noi forme imperiale extinse teritorial, inclusiv trans-național, în afara controlului statelor-națiune sau controlând în unele cazuri, pârghiile de autoritate ale statelor-națiune (imperii private, imperii corporatiste, imperii mafiote sau underground, imperii post-istorice și imperii pseudo-politice, bazate pe structuri ierarhice non-statale, sau de tip rețea care pot subordona inclusiv unele paliere ale autorității infra-locale, locale sau central-administrative ale puterii de stat)42. Așa cum apreciază doctrina, conceptul de “imperiu” a cunoscut o etapă de revenire în atenția comunității academice în perioada post-război rece, încercând să explice impactul momentului 1989 asupra cadrului noțional și conceptual al științelor politice43.
Conceptele de „fragmegrare” și „heterarhie” din prisma guvernării globale
Pentru o parte a doctrinei, guvernarea globală s-ar apropia de o formă de neo-medievalism, întrucât primul termen ar presupune multiple niveluri implicând lipsa autorității centrale și necesitatea cooperării/coordonării între guverne și actorii non-statali pentru încurajarea bunelor practici și realizarea unor obiective comune pe agenda globală (Gordner, Weiss, cf. Colas, 2002)44. Termenul de guvernare globală apare la unii autori (Baylis și Smith,1999) definind forme sub-statale de guvernare precum orașe, provincii, regimuri, localități; forme suprastatale (instituții multilaterale și agenții transnaționale); piața (prin instituții de reglementare și monitorizare); societate civilă (grupuri, asociații, organizații civice)45. Pentru unii cercetători, guvernarea multi-nivel trebuie să fie pusă în relație cu regimul politic democratic și cu conceptul de „legitimare politică” față de cetățeni; în viitor ar trebui întărit nivelul normativ de reprezentativitate politică al cetățenilor (baza guvernării globale de tip multi-nivel democratice) prin instituirea unei “constituții a lumii”46, alături de Declarația universală a drepturilor omului (ceea ce ar presupune și acordarea cetățeniei globale de către instituții statale legitimate deja politic din prisma unui regim politic democratic sau din partea unor instituții politice globale, odată cu consolidarea unui nivel global de instituții). Pierderea unor mecanisme de guvernare adecvată duce la o scădere a legitimizării politicilor globale, consideră autorii sus-citați, viitoarele provocări continuând să adâncească prăpastia dintre „fragmentarea politică” și integrare dar și să crească nevoia de democrație și legitimizare a politicii globale din interior, într-un posibil cadru de guvernare globală47. Termenul de „fragmentare locală” este pus în opoziție cu procesul de integrare regională de tipul UE, pornind de la sintagma lui Anthony Giddens, a „transformării locale ca parte a globalizării, ca extensie laterală a conexiunilor sociale peste timp și spațiu”48 .Cu toate acestea, doctrina se îndoiește asupra posibilității unei structuri-cadru a guvernării globale de a funcționa în viitor, dat fiind existența fragmentărilor politice, a inegalităților în creștere și a sărăciei. O autentică guvernare globală ar trebui să includă, în diferite instituții și structuri decizionale la nivel global (precum G7, comunitatea de afaceri globală sau comunitatea științifică occidentală –într-un fel de think-tank global-) și grupuri de persoane reprezentând popoarele native, femeile din regiunea Anzilor sau amazoniană, ca parte a sistemului de guvernare globală de care se bucură în prezent structuri precum cea a afaceriștilor din NY City pe Wall Street49.
Conceptul “glocal”, contracție din subst. „global” și „local”, semnifică faptul că produsele concepute pentru piața globală pot fi adaptate cerințelor specifice ale unei piețe locale50; pentru a defini „glocalizarea”, doctrina folosește dimensiunile culturale, sociale, îndeosebi, identificând două sensuri în care conceptul poate fi înțeles: dintr-o primă perspectivă, globalizarea are limite și trebuie să se adapteze la constrângerile de la nivelul local; din alt punct de vedere, impune ca nivelul local să nu fie perceput ca entitate amorfă ci ca una capabilă să modeleze după nevoile și identitățile sale multiple, locale, fluxurile globalizării51.
În concepția doctrinei, dezvoltarea instituțiilor regionale este un fenomen a globalizării, exprimând interconectarea și nu insularizarea (fiind dat ca exemplu UE); conform lui Holsti (1994), „fragmentarea politică” este definită ca fiind un fenomen identitar în contextul globalizării. Unii autori fac conexiunea dintre fragmentare și localism, de unde ajungem la explicarea noțiunii de „fragmegrare”. Astfel, cultura cosmopolitană ar fi definită prin faptul că „tot mai mulți oameni încep să gândească global și să acționeze local”, în special din prisma temelor socio-economice și bunăstării52. Putem privi definirea „fragmegrării„ și prin prisma definiției date globalizării de Nye (rețele mondiale ale interdependenței, Nye/2003) sau ca o intensificare a relațiilor sociale mondiale legând localități aflate la distanță, astfel încât întâmplări locale sunt determinate de evenimente petrecute la depărtare și invers (Giddens, 1990 apud Baylis, Smith, 2001)53. Se mai folosesc termenii de „glocalitate” sau de „relații glocale”54 pentru a sublinia interdependența dintre nivelul infra-local de luare a deciziilor care împuternicește individul la nivelul bazic al comunității organice-sociale în care este integrat, și nivelul global, alcătuind comunitatea globală de indivizi interesați de identificarea și de soluționarea împreună a unor probleme globale (satul global). După I. Wallerstein, asistăm în prezent la o reorganizare a sistemului internațional datorită tipologiei relațiilor rezultate din reorganizarea economiei globale, a evoluției vechilor și noilor alianțe politico-militare și eventualității avansării ori revenirii unor ideologii55 . Așa cum reamintește doctrina, noțiunea de “statalitate” a fost aplicată în mod diferit atât politicilor de la nivel sub-statal cât și celor de la nivel supra-statal56; astfel, Georg Jellinek a introdus un termen special, „Staatsfragmente” (fragmente de state)57 pentru a descrie trăsăturile specifice de statalitate ale provinciilor și teritoriilor care nu sunt suverane dar se bucură de o puternică autonomie politică; după Michael Keating, în aceste cazuri s-ar folosi sintagmele de „state parțiale” sau „state incomplete”, incluzând între acestea și situația specială a unei statalități incipiente a UE58. În opinia lui Armando Marques Guedes, procesele sociale în desfășurare, precum procesele universaliste cosmopolitane, nu ar trebui privite ca având loc în mod liber, independent de procesele simultane de fragmentare și rezistență. Mai mult, omogenizarea nu poate fi analizată separat; individualismul și cosmopolitanismul sunt interconectate59.
După cum afirmă H. Bull, „noul medievalism” ar reprezenta un echivalent modern și secular al unui tip de organizare politică universală ce a existat în evul mediu în creștinătatea europeană occidentală, model în care niciun conducător sau stat nu erau suverani în sensul de a fi supremi ci fiecare trebuia să împartă autoritatea cu vasalii –la nivelul de dedesubt- și cu papa- și (în Germania) cu împăratul Sfântului Imperiu Roman- la nivelul de deasupra60. O ilustrare a conceptului de „entitate neo-medievală” sau de „imperiu neo-medieval” ar fi UE constituită din autorități suprapuse și loialități contestate, exponentă a unei ordini mondiale neo-medievale, în care spațiul politic și comunitatea politică sunt conturate însă nu exclusiv, de limitele teritoriale ale suveranității statale61 .
Așa cum apreciază doctrina, lumea sec. al XXI-lea este o lume în care granițele politice contează tot mai puțin iar economiile se integrează; re-desenarea hărții lumii se face nu doar ca efect al voinței unei singure mari puteri sau a unui grup de actori politici statali62; des-statalizarea lumii devine o etapă de formare a unei noi structuri, post-statale, caracterizate de ascensiunea unor actori trans-statali sau non-statali, precum metropolele, megalopolisurile, corporațiile, rețelele, organizațiile regionale supranaționale, asociațiile profesionale sau sindicale infra-locale sau trans-naționale etc. Cercetătorii realizează o distincție între noțiunea de „fragmentare” și cea mixtă, de „fragmegrare” în care prima reflectă un proces de sciziune politică a coloniilor față de metropolele lor, proces produs la scară universală, la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, ca efect al unei implozii a structurilor imperiale de tip colonial sub impactul mulțimii mișcărilor de emancipare politică a teritoriilor subordonate. Noua eră a fragmentării politice bazată pe principiul auto-determinării etnice ca răspuns la structurile de agregare de tip imperial (regionale, trans-continentale sau universale, precum cele ale Marii Britanii, Spaniei sau Portugaliei ori cazul URSS după 1989) debutează la sf. sec. al XX-lea-începutul sec. al XXI-lea odată cu sporirea numărului de țări la aproape două sute de state, fiecare comunitate etnică din cadrul fostelor imperii dobândindu-și un stat propriu, o monedă proprie și un loc în cadrul ONU63.
În alte opinii64 se poate realiza o distincție între conceptul de „imperiu” (cu o vechime de aprox. 4 500 de ani, din neolitic, când s-a produs prima sciziune culturală majoră, cea între civilizațiile sedentare, agricole, pașnice, bazate pe organizarea ginților matriarhale și culturile tinere, în ascensiune, distructive, ale păstorilor nomazi) și conceptul de „comunitate terestră”, opus imperiului, bazat pe un model biofil (în sensul de non-corporatist, anti-mercantilist, bazat pe dezvoltarea ecologică a comunităților locale, a nivelurilor infra-local și local sau trans-local de cooperare comunitară).
Termenul de „glocalizare” este definit prin antiteză cu omogenitatea globalizării, și ar trebui înțeles din prisma caracterelor sale de diversitate și varietate pe care le produce tocmai din pricina nivelului local și infra-local generator de schimbări dar și de identități multiple. Este un termen ce ne conduce a imagina modalitățile unei reglementări politice locale a fluxurilor globale sau transnaționale, accentul căzând pe schimbările la scară infra-națională și nu pe cele de la scară națională65. Conceptul de glocalizare este pus în conexiune și cu un alt concept, de fragmentare spațială care ar defini diferențele și tensiunile dintre teritoriile câștigătoare și teritoriile pierzătoare ale metropolei mondializate, între spațiile conectate la rețele economice și sociale și spațiile lăsate în afară. Este un concept care surprinde inclusiv procese de segregrare a unor orașe sau cartiere în cadrul unor comunități locale, generate de efectele negative ale unor rețele transnaționale locale, ceea ce ar trebui să impulsioneze autoritățile publice să evalueze costurile sociale și spațiale ale acestei dinamici pentru a evita orice formă de secesiune, consideră doctrina66.
Globalizarea însă generează și procese de conglomerare instituțională dificil de definit, deoarece sunt departe de a fi exclusiv unele de tip statal sau exclusiv suprastatal (fără nicio legătură cu nivelul de autoritate al statelor și nici cu legitimitatea tradițională ce leagă în baza contractului social statul de cetățenii pe care-i reprezintă și cărora le aplică monopolul forței sale). Instituțiile reprezintă, în opinia doctrinei, un concept interdisciplinar, vag, care nu are o definiție unanim acceptată67, de unde și dificultatea de a le măsura după criterii științifice; ar fi și controversat a măsura un concept care nu poate fi descris în termeni clari68.
În doctrina relațiilor internaționale s-a introdus termenul de „heterarhie” spre a defini realități structurale diferite de cele tradiționale, ierarhice explicând în mod clasic termenul de imperiu; pentru unii autori, conceptul de „heterarhie” ar integra nu doar organizări sistemice opuse ierarhiei (unui imperiu tradițional) dar ar acoperi și modele structurale imperiale subtile, flexibile, de tipul celor neo-medievale (Sfântul Imperiu Romano-German)69. Pentru alți autori, neo-medievalismul este explicat ca fiind un model în care autoritățile de stat sunt influențate de multiple (și uneori competitoare) autorități non-statale sau sub-statale, configurate în web-uri și în contra-weburi, ca rezultat al unei lupte pentru supremație între ele sau cu statele70. Ordinea internațională, în concepția acestui autor, interpătrunsă de rețele controlate de actori privați, creează riscul disipării și fragmentării ordinii westphaliene71. În concepția lui Jan Zielonka, modelul imperiului neo-medieval a apărut din nou la suprafața ordinii politice a sec. al XXI-lea, printr-o reluare a ideii imperiale occidentale72 precum Sfântul Imperiu Roman medieval, într-o formă postmodernă precum UE. Zielonka apreciază că neo-medievalismul (implicit și structura UE) ar fi opuse structurii de tip westphalian bazate pe concentrarea puterii, pe ierarhie, suveranități și identități bine definite, pe granițe clare, pe impunere militară73. Sau, după cum apreciază doctrina, argumentul lui Zielonka asupra naturii neo-medievale a UE în care paradigma europeană necesită o funcționare mult mai largă decât cadrul westphalian, fiind inspirată de modelul Sfântului Imperiu Roman, trebuie luat în seamă74.
În loc de concluzii
Epoca globalizării se caracterizează prin transformări la toate nivelurile și în toate domeniile, sub impactul dezvoltării tehnologiilor comunicaționale, informaționale, a infrastructurilor și circulației globale a fluxurilor de capital, de idei, de mărfuri, de persoane, care formează progresiv ceea ce poate fi denumit o “comunitate globală” ce își definește treptat și elemente politice suprastatale. Nivelul de integrare regională dezvoltă inclusiv ordini de tip neo-medieval cu suprapuneri de autoritate politică și interconexiuni multiple între nivelurile infra-local, național, regional și global; în ciuda caracterului lor vag, termeni precum fragmegrare, glocalitate, heterarhie care ar merita să fie analizate pe larg în studii trans-disciplinare, trebuie să fie luate în seamă în definirea noilor forme de structuri politice sau post-politice generate de sec. al XXI-lea. Conceptul de „imperiu” este și el unul în curs de re-inventare ținând cont de forme noi de proiecție a puterii politice la distanță, de contextele glocale ce se dezvoltă, de noile relații între marile puteri care depășesc cadrele clasice de reglementare ale dreptului internațional sau ale realismului.
Note
- Antonio Negri, Empire and Beyond, translated by Ed Emery, Polity, UK, 2008, p. 3.
- Paragh Khanna, Lumea a doua. Imperii și influență în noua ordine globală, trad. de Doris Mironescu, Editura Polirom, Iași, 2008, p. 13.
- Marcel D. Popa, Horia C. Matei, Mică Enciclopedie de istorie universală, ed. Științifică și Enciclopedică, București, 1983, p. 305. Pierre Lévêque, Aventura greacă, Editura Meridiane, vol. II, București, 1987, pp. 5-14; 23-25.
- Jacques Arnault, Procesul colonialismului , trad. de I. Băluș, Editura Științifică, București, 1960, pp. 27-32.
- Graham Evans, Jeffrey Newnham, Dicționar de relații internaționale, trad. de Anca Irina Ionescu, s.l., Editura Universal Dalsi, 2001, pp. 254.
- Marie-Claude Smouts; Dario Battistella; Pascal Vennesson, Dictionnaire des relations internationales, Dalloz, Paris, 2006, pp. 190-192.
- Madalina Virginia Antonescu, „La nature imperiale de l’Union Européene: entre le modele étatique et le réseau transnational” (I), in Constantin Bușe (ed.), Euro-Atlantic Studies, Centre for Euro-Atlantic Studies, University of Bucharest, vol. 9 (2005), pp. 79-83.
- Paragh Khanna, cit, p. 13.
- Ibidem.
- Silviu Neguț, Introducere în Geopolitică, Editura Meteor Press, București, 2005, p. 27.
- Ibidem, V-VI.
- David Held, Anthony McGrew; David Golblatt; Jonathan Perraton, Transformări globale. Politică, economie și cultură, traducere de Ramona-Elena Lupașcu, Adriana Ștraub, Mihaela Bordea, Alina-Maria Turcu, Polirom, Iași, 2004, p. 57.
- Giddens, „The Nation-State and Violence”, vol. 2, în A Contemporary Critique of Historical Materialism, Polity Press, Cambridge, 1985, pp.80-81, citat în David Held et alii, Transformări, op.cit., p. 57.
- David Held et alii, Transformări,
- Graham Evans, Jeffrey Newnham, cit., p. 255.
- Ibidem.
- Silviu Neguț, cit., p. 39
- Ibidem.
- Ibidem,41-42
- Alejandro Colas, Empire, Polity Press, UK, 2008, p. 23.
- Ibidem, p. 31
- Ibidem, pp. 32-33.
- Ibidem, 7.
- Ibidem, 19.
- Graham Evans, Jeffrey Newnham, cit., p. 254
- David Held et alii, op.cit, p. 58.
- Ibidem, 109-110
- Robert Cooper, „Why we still need empires”, The Observer, Sunday, April 7, 2002
- Ibidem.
- Ibidem.
- Paragh Khanna, cit, pp. 14-15.
- Ibidem, p. 14.
- Graham Evans, Jeffrey Newnham, cit., p. 254.
- Ibidem, p. 267
- Ibidem, p. 266.
- Ibidem, pp. 266-267.
- Ibidem, 263.
- Marie-Claude Smouts; Dario Battistella; Pascal Vennesson, cit., pp. 190-191.
- Ibidem, 192.
- David Held et alii, cit., p. 462
- Ibidem, p. 463
- V. Antonescu, Uniunea Europeană, un imperiu al sec. XXI? Spre o civilizație a Uniunii Europene, Cartea Universitară, București, 2004, pp. 228-236. Idem, Uniunea Europeană, un imperiu modern?, Cartea Universitară, București, 2005, pp. 16-18, 26-28. Idem, Uniunea Europena, imperiile antice și imperiile medievale. Studiu comparativ, Lumen, Iași, 2008, pp.18, 30-31, Idem, „La nature impériale…”, op.cit., p.78.
- Adrian Pop, „Lecțiile globale ale revoluțiilor Est-Europene”, Sfera politicii, vol. XVIII, nr. 12 (154), decembrie (2010), pp. 3-11.
- Vasile Pușcaș, Relații internaționale/ transnaționale, Editura Sincron, Cluj Napoca, 2005, Institutul de Studii Internaționale Cluj-Napoca, Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de istorie și filozofie, p. 189.
- Ibidem, pp. 188-189.
- Astrid Harnisch, „Multi-level Governance Beyond the Nations State: the End of Legitimate Democratic Politics?”, in The Bologna Center Journal of International Affairs, Spring 2002.
- Harnisch, Multi-level governance, 2002.
- Giddens, The Consequences of Modernity, Oxford, Cambridge, Mass: Polity Press, 1990, p. 64.
- Astrid Harnisch, cit., 2002.
- Cynthia Gorra-Gobin, Dictionnaire des mondialisations, Armand Colin, Paris, 2006, p.185.
- Ibidem, 186.
- Vasile Pușcaș, cit., pp. 92-193.
- Ibidem, p. 183.
- David Held et alii, Transformări, 98-102.
- Vasile Pușcaș, cit., p. 227.
- Michael Keating, „Plurinational democracy and the European order”, paper presented at the conference : Transformations of Statehood in European Perspective, Austrian Academy of Sciences, Vienna, 23-25 January 2003.
- Georg Jellinek, Allgemeine Staatslehre, Springer, Berlin, 5th, 1929, pp.647-660, citat în Rainer Bauböck, „Multilevel Citizenship and Territorial Borders in the EU Polity”, Osterreichische Akademie der Wissenschaften, Wien, IWE-Working Papers Series, no. 37, Janner (2003), p. 2.
- Michael Keating, cit., p. 2.
- Armando Marques Guedes, “Local Normative Orders and Globalization: Is There Such a Thing as Universal Human Values?”, in Estudos sobre Relações Internacionais, Coordenação Editorial, IDI – MNE, Edição, Colecção Biblioteca Diplomática do MNE, Ministério dos Negócios Estrangeiros, Portugal, 2005:140-141.
- Bull, The Anarchical Society, Macmillan, Londra, 1977, p. 254, citat în David Held et alii, op.cit., p.109.
- David Held et alii, cit., p. 110.
- Paragh Khanna, cit., p. 11.
- Ibidem, p. 14.
- David Korten, Marea cotitură. De la imperiu la comunitatea terestră, trad. de Mihnea Columbeanu, Editura Antet XX Press, Prahova, 2007, pp. 88-89.
- Cynthia Gorra-Gobin, cit., p. 186.
- Ibidem, pp.170-171.
- Pinar Cuhadar, Fela Ӧzbey, „An Empirical Assessment with Mixed Data for Institutional Determinants of Military Spending”, în Olcay Ҫolak, Sevilay Ece Gümüș Özuyar (eds.), Selected Topics on Defense economics and terrorism, Ekin, Basim Yayin Dağitim, Bursa, 2020, pp. 58-59.
- Ӧzdemir, „Kurumlar, Yönetișim ve Ekonomik Gelișme” (Doktora tezi. Ҫukurova Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2015), citat în Pinar Cuhadar, Fela Ӧzbey, “An Empirical Assessment”, în Ҫolak; Gümüș Özuyar (eds.) Selected Topics…, pp. 58-59.
- David Held et alii, cit, pp. 109-110.
- Philip G. Cerny, „Business and Politics in an Age of Intangibles and Financialization”, in Aynsley Kellow, Tony Porter and Karsten Ronit, eds., Business and Politics, Edward Elgar Handbook, 2021, pp.193-214.
- Philip G. Cerny, cit., pp. 193-214. G. Philip Cerny; Rosalba Belmonte, „Heterarchy Towards Paradigm Shift in World Politics”, in The Changing Faces of Power, special issue of the Journal of Political Power, vol. 14, no. 1, February (2021), pp. 235-257.
- Adrian Pop, cit., pp. 3-11.
- Jan Zielonka, Europe as Empire: The Nature of the Enlarged European Union, Oxford University Press: Oxford, 2006, p. 15.
- Adrian Pop, cit., pp. 3-11.






