Coordonat de Sabin DRĂGULIN
Volum VI, Nr. 2 (20), Serie noua, martie – mai 2018
Amintiri din vreme de război
Memoris of wartime
Cătălin MANEA
„Populaţia bucureşteană avea un suflet de timp de pace.Crescuţi într-o epocă de bun trai,de linişte, de prosperitatecontinuă şi aproape generală , bucureştenii nu aveau suufletul pregătit ca să îndure nici lipsurile materiale nici zguduirilor morale.”
Constantin Bacalbaşa, CAPITALA sub ocupaţia duşmanului 1916-1918, Editura Vremea,Bucureşti, 2017 , pp.228
Memorialistica primului război mondial ne propune încă o apariţie editorială a unui cunoscut cronicar al veacului trecut Constantin Bacalbaşa, autor care ne prezintă în general viața cotidiană a oraşului Bucureşti, volumul de faţă fiind dedicat perioadei administraţiei Puterilor Centrale asupra capitalei României în perioada 1916-1918.Cartea scrisă în anul 1921 se bazează pe experienţa trăită direct de autor şi a însemnărilor sale zilnice, o parte dintre acestea fiind însă confiscate de germani, dar, din fericire, o parte au scăpat ochiului vigilent al poliţiei ocupantului.
Bacalbaşa, un bun cunoscător al lumii bucureştene, un fin observator şi scriitor, și ne lasă o pagină plină de culoare şi de veridicitate asupra evenimentelor, faptelor şi oamenilor, aflaţi pe o baricadă sau alta, unele precizări sau situaţii fiind de altfel în concordanţă cu descrierile altor memorialişti ai epocii.
Volum începe cu prezentarea vieţii cotidiene a Bucureştilor la începutul războiului, a zbuciumului suferit de lumea obişnuită , deja cu înfrângerile de pe front, la veştile care erau total contrarii faţă de propaganda oficială, şi cu maşina de zvonuri care alimenta cu cele mai diverse opinii situaţia precară a armatei romîne şi a iminenţei ocupaţiei : O telegramă , plăsmuită în magazinul ”Ruleta” din strada Lipscani,spunea că armata română a caştigat o mare victorie între Craiova şi Slatina, că am făcut 40.000 de prizonieri, că germanii fug în dezordine înspre munţi, părăsind tunurile şi toate trăsurile. Într-o clipă ştirea se răspândi, telegrama fu poligrafiată şi împărţită, drapelele naţionale începură să fie arborate pe la magazine.( pp. 15-16)
În urma haosului general ce a precedat fugii armatei, a oficialităţilor, a oamenilor cu sau fără dare de mînă, a Familiei Regale, bucureştenii se împart în mai multe categorii : cei care asteptau ca pe o nouă oportunitate venirea armatei germane, în special supuşii Puterilor Centrale care se așezaseră în Romaânia, o parte a populaţiei evreieşti care cunoştea în mare parte limba germană şi oamenii obişnuiţi care aşteptau să vadă ce se întâmplă şi pentru care viaţa era grea oricum şi cealaltă parte a bucureştenilor care nu cunoscuseră niciodată o viaţă de restrişte şi care nu avuseseră ocazia sau mijloacele să fugă. Aceste categorii vor juca un rol important în restul poveştii despre administraţia germano-austriaco-ungară-bulgară-turcă adică toţi cei care ne învinseseră fără drept de apel în vara-toamna lui 1916.
Autorul face o succintă deosebire între modurile de viaţă şi de organizare a diferiţilor învingători, subliniază calităţile şi defectele lor, modul în care se comportau cu populaţia civilă, cu respectarea bunurilor şi a vieţilor oamenilor într-un teritoriu occupat. Germanii şi austriecii au o aură imperială, mai ales ofiţerii: Ofiţerul german, însă, este una dintre cele mai băţoase fiinţe….Oamenii aceştia nu au nicio consideraţie de condiţia oamenilor pe care îi maltratează şi-i supun autorităţii lor. Când dau o poruncă , trebuie executată . Mai mult nu ştiu .( p. 98) Ungurii sunt plini de resentimente şi șovinism, bulgarii sunt nişte grosolani barbari, iar turcii sunt văzuţi ca niste exotisme : Soldaţii bulgari au năvălit asupra ţării şi a populaţiei române cu o ură de moarte. Cea dintâi preocupare a lor a fost să necinstească tot.( p.43)
Partea cea mai grea şi delicată este însă cea a măsurilor luate de ocupant. Germanii erau cei care asigurau administraţia oraşului, iar măsurile pe care le-au luat au fost dureroase şi oarecum ciudate pe de o parte introducînd şi impunând o ordine pe care noi ca spirit latin o vedeam ca o răpunere a spiritului nostru : Orice măsură administrativă impusă e considerată ca o constrângere, deci ca o atingere a libertăţii şi a demnităţii omeneşti. Pentru o societate destrăbălată cum e societatea noastră, orice măsură de ordine va fii rău primită (pp. 113-114). Pe de altă parte, germanii sunt într-o „foame” continuă de resurse care sunt inventariate şi rechiziţionate atât pentru nevoile de zi cu zi ale ocupanţilor cât şi pentru aprovizionarea armatelor lor şi a celor rămaşi acasă în Germania. Lungile liste de ordonanţe (pp. 47-49) care reglementau viaţa locuitorilor duce la o luptă pentru supravieţuire: lipsa sau scumpirea alimentelor şi a combustibililor, crearea unei „burse negre” înfloritoare de a cărui contagiune nu scapă nici măcar riguroasa administraţie germană. Este epoca tuturor afacerilor şi a tuturor compromisurilor, se vinde şi se cumpără orice bunuri, conştiinţe, iar autorul subiniază cu năduf modul în care o parte din femeile rămase aici, cu soţii plecaţi pe front sau plecaţi în pribegie, rezolvă problema supravieţuirii: începe o aprigă vânătoare de ofiţeri germani: Afacerile cele mai de preţ se făceau mai ales prin femei. Fiindcă germanii,precum am mai spus, erau foarte afemeiaţi, amantele lor învîrteau cele mai multe trebi, ele luau bacşişurile, ele obţineau concesiile. Am cunoscut femei care au făcut bani din tot felul de speculaţiuni.( p.109) Nimeni şi nimic nu scapă ochiului vigilent a lui Bacalbaşa politicieni şi afacerişti veroşi, rămaşi să facă combinaţii bănoase cu duşmanul, politicieni patrioţi ca P.P. Carp, Maiorescu sau Marghiloman care nutreau vechi simpatii procentrale şi care încercă din această postură să îndulcească politica ocupantului, a femeilor care se descurcau, a femeilor care aduse la disperarea înfometării fac petiţii şi marşuri, a evreilor care au colaborat cu centralii, a evreilor care au suferit ca toţi ceilalţi cetăţeni de restricţiile şi privaţiunile unei administraţii militare : Am cunoscut foarte mulţi evrei duşmani ai germanilor, pe când mulţi români erau prietenii lor (p. 17) a ofiţerilor centrali care intră victorioşi în Capitală şi a ofiţerilor care înfrânţi se reîntorc abătuţi în patria mamă.
Cartea este un tablou, o lecţie a învinşilor şi învingătorilor, a celor ce conduc destinele înalte ale ţării şi a celor ce au suferit de foame şi de frig şi se termină într-o notă optimistă, treptat Bucureştii revenind la viaţa de înainte de război ca şi cum totul nefiind decât o paranteză nefericită în viaţa marelui oraş: Nimic nu întăreşte moralul ca încrederea în destoinicia şi puterea proprie. Curajul nu este altceva decât conştiinţa forţei,după cum laşitatea este cunoaşterea slăbiciunii. În acest război adevărul acestor două definiţii a fost învederat în chip strălucit.( p. 219).Bucureştiul va mai trăi însă peste 70 de ani asemenea vremuri de restrişte, de data aceasta în vreme de pace chiar, şi asta numai din motive ideologice, capitala trecând cu bine şi peste această încercare a privaţiunilor de tot felul .
Dintre cei care au mai recenzat cartea se disting Bogdan Suceavă în Evenimentul zilei, 6 iulie 2017, acesta adăugând că : excelentă ideea Editurii Vremea de a oferi cititorilor interesaţi de istorie acest volum deopotrivă pasionant şi dureros şi Codruţ Constantinescu în Revista 22, 25.07.2017, unde face o paralelă între memoriile lui Bacalbaşa şi ale lui Cancicov, acesta aplecându-se asupra subiectului controversat al facţiunii germanofile pe care o atacă ca fiind colaboraţionistă, acesta rămânând însă tributar al unor teze care neagă complexitatea situaţiei de atunci.