Caracteristici ale procesului decizional la nivel regional. De la caracteristici la eficientă administrativă (Features of decizion-making process at the regional level. From features to administrative efficiency)
Caracteristici ale procesului decizional la nivel regional. De la caracteristici la eficientă administrativă (Features of decizion-making process at the regional level. From features to administrative efficiency)
Dorina ŢICU
Abstract. The decision-making process et the administrative level is the mechanism through which the decisions are taken. It is a laborious process that encompasses a multitude of dimensions that overlap the public policies cycle with all its stages (problem definition, choosing alternatives, decision-making process, implementation and evaluation of the decision implemented) and that ensures in a less or a greater manner the administrative efficiency, especially in a context of decentralization of this sector or of regionalization. From this point of view, the role of this article is to identify, on the basis of a quantitative study conducted at the level of the administration of the Region of Moldavia, on the city-halls of Botoşani, Iaşi, Bacău, Suceava, Vaslui, Piatra Neamt, Focsani, Galati, the main features of the decision-making process and to place them under an integrated model in order to try to satisfy the principle of efficiency. Outlining such a model has a role in both scientific and comprehensive, but also of good practice-integrator for the various administrative centres in the context of the requirements imposed by the process of regionalization.
Keywords: decision making process, efficiency, public policies, public administration..
Introducere: procesul decizional la nivel administrativ
Caracteristicile propii procesului decizional la nivel administrativ pot fi derivate de la nivelul ciclului politicilor publice, identificându-se pe tot parcursul desfăşurării şi succedării etapelor acestuia. La modul general, ciclul unei politici publice cuprinde cinci etape: stabilirea agendei; formularea politicii; luarea deciziilor; implementarea politicii şi evaluarea politicii, etape în care decizia este prezentă, deşi unii au-tori1 susţin că implementarea şi evaluarea politicilor sunt două mecanisme total distincte ce trebuie analizate separat.
Harold Lasswell distinge între următoarele etape atunci când vine vorba de a plasa decizia în contextul
ciclului politicilor publice: informarea (concentrarea pe culegerea de informaţii necesare, previziunea şi planificarea), promovarea (crearea de politici alternative), prescrierea (enunţarea regulilor de conduită), invocarea (formularea de aprecieri ale conduitei parţiale pe baza prescrierilor), evaluarea (momentul aprecierii succesului sau a eşecului deciziilor), încheierea (momentul încetării prescrierilor şi a instruiri-lor)2. Ulterior, în anii ’70, Wogwood şi Gunn ne oferă o altă taxonomie a ciclului de desfăşurare a politicilor publice: a decide să decizi (sau stabilirea agendei), a decide cum să decizi (filtrarea principalelor alternative pe baza unor criterii clar stabilite), definirea chestiunii (definirea cauză-efect a problemelor pentru a putea trece la etapele ulterioare), prognoza (generarea alternativelor), stabilirea de obiective şi priorităţi (identificarea posibilelor constrângeri ale alternatvelor deja definite), analiza opţiunilor (ce presupune controlul politicilor), implementarea, monitorizarea şi controlul politicilor (presupune punerea în practică a unei opţiuni şi evaluarea rezultatelor), evaluarea şi revizuirea (aducerea de îmbunătăţiri politicii), menţinerea, succesiunea şi revizuirea politicii (decizia finală cu privire la strategia viitoare a politicii res-pective)3.
Indiferent cum vom enunţa aceste etape, procesul decizional face apel la ele, dezvoltând un parcurs raţionalizat, cu caracteristici specifice sau care capătă elemente de specificitate de la o unitate administrativă la alta, precum şi de la o regiune la alta, dar care sunt necesare a fi studiate în contextul sistemic, al unui „mediu”4 autohton supus unor procese de reconstucţie administrative, aşa cum este şi regionalizarea.
Definind regionalizarea ca „împărţire în regiuni sau districte administrative”5, provocarea siste-mică administrativă va trebui să răspundă atât unor factori „endogeni, cât şi exogeni”6: dificultăţile economice de la nivel statal, opţiunile fundamentale de politică economică, concepţiile comune despre dezvoltare (ca factori endogeni) şi modalitatea de acoperire a riscurilor potenţiale determinate de evenimente regionale sau intensificarea schimburilor (ca factori exogeni)7. Din acest punct de vedere, regiona-lizarea poate divide, dar şi uni; totodată, ea paote contura noi instituţii administrative, precum şi noi mecanisme decizionale la niveluri diferite, care necesită a fi fundamentate pentru a garanta eficienţa administrativă. Fundamentarea lor presupune o dimensiune teoretico-cogni-tivă, ştiinţifico-analitică, ce poate deveni un punct de plecare pentru metodologii viitoare şi pentru practici fundamentate. Din acest punct de vedere, cercetarea spaţiului administrativ şi a procesului de luare a deciziilor devin necesare.
Metodologie şi eşantion
Studiul de faţă are un caracter prescriptiv şi îşi propune să iden
tifice mecanismele şi procesele pe care procesul decizional îl activează la nivel administrativ, folosind ca instrument de lucru chestionarul. Eşantionul cercetării este format din 648 de respondenţi, angajaţi ai primăriilor din oraşele Piatra Neamţ, Iaşi, Bacău, Vaslui, Suceava, Focşani, Galaţi, Botoşani. Eşantionul este reprezentativ pentru partea Moldovei, populaţia de funcţionari publici angajată în instituţiile primăriilor moldovene fiind destul de omogenă; aceasta înseamnă o medie de circa 1,51% din populaţia totală de funcţionari publici din aceste instituţii (5317) şi foloseşte tehnica bulgărelui de zăpadă.
Rezultate: caracteristici ale procesului decizional la nivel regional (Modelul 1)
La nivel general, pentru a contura un model de luare a deciziilor în administraţia publică românească la nivel regional s-au operaţionalizat 15 itemi cu rolul de a cuprinde diferitele dimensiuni ale procesului decizional. Din totalul răspunsurilor valide – 91,5% – 64,2% declară că procesul decizional presupune următorii paşi: se defineşte problema – se identifică scopul – se formulează toate alternativele – se identifică alternativa cea mai bună -pentru ca la final să se ajungă la cea mai bună alegere; 17,6% declară că procesul decizional presupune definirea problemei – identificarea unei alternative deja aplicate, care este cunoscută decidenţilor – redefinire a problemei din această perspectivă -punerea în practică a alternativei -dacă nu e funcţională, se caută altă alternativă care să nu difere cu mult de cea anterior pusă în practică; 9,7% pornesc de la definirea problemei – căutarea unei alternative în urma unui proces de negociere -alegerea soluţiei optime, recunoscută de toată lumea în baza unor rutine – punerea ei în practică (vezi Tabelul 1: Paşi ai procesului decizional).
În procesul decizional se vizează, conform respondenţilor, păstrarea politicilor existente – 38,6% -politicile se pot schimbă, dar nu drastic – 23,6% – sau, dimpotrivă, se urmăreşte schimbarea (20,1%.) Când se ia o decizie se discută toate problemele legate de ea (65,3%), unele probleme sunt ignorate în favoarea altora (13%) sau problemele sunt impuse de coordonator, unele putând fi eludate cu bună ştiinţă (11,6%). 58,8% declară că procesul decizional este un act strategic, planificat încă de la început, 15,9% declară că este un proces reglementat, dar nu e neapărat coerent dacă grupul o impune, iar 8,5% susţin că nu e neapărat coerent, poate fi schimbător şi cu erori. 26,1% declară ca la locul lor de muncă contează procesul instituţionalizat prin care se ia decizia, 25,9% susţin reluarea procesului dacă undeva a intervenit o eroare, iar 19,6% dintre respondenţi se axează pe coordonarea activităţii la nivelul grupurilor, chiar dacă se apropie de rutină, rata non-răspunsurilor fiind de 28,4%. În procesul decizional, mecanismele activate au la bază cooperarea între membri, între grupuri (ce nu implică consensul total) – 40,6% – consensul tuturor – 20,2% – sau partene-riatul cel puţin al unora dintre cei implicaţi – 10,5%.
În aceea ce priveşte prezenţa grupurilor parteneriale de partid care pot să fie implicate în procesul decizional, 35,6% dintre respondenţi declară că acestea se recunosc, dar trebuie să se supună unor reguli generale de desfăşurare a procesului în sine, 15,8% declară că pentru a avea un proces decizional de succes este necesar ca ele să fie recunoscute, iar 10,8% declară că ele nu sunt recunoscute la nivelul procesului decizional administrativ (vezi Tabelul 2: Grupuri parteneriale de partid).
Grupurile parteneriale de partid
se recunosc 100
Valid |
231 |
nu se recunosc 70
se recunosc, dar trebuie să se supună unor reguli
Lipsă Total |
Total 401
247 648
Tabelul 2. Grupuri parteneriale de partid
55,4% dintre respondenţi declară că decizia se ia în funcţie de motivaţia folosirii eficiente a resurselor, 10,2% susţin că decizia se ia pentru a remedia daunele, iar 5,6% susţin că decizia se ia pentru că aşa susţin rutinele zilnice. În raport cu noutatea deciziei, 16% declară că decizia tinde spre nou, 12,2% declară că decizia se modelează după alte decizii deja aplicate, iar 37% declară că deciziile pot fi şi noi, dar şi modelate după alte modele. 31% susţin că scopul deciziei este de a atinge cel mai mare câştig, 22,7% susţin că scopul deciziei se identifică cu scopul grupului implicat în procesul decisional, iar 8,3% susţin că deciziile se iau pentru a avea susţinere politică.
De asemenea, din totalul respon-denţilor, 30,1% susţin că decizia este precisă, 4,5% susţin că este imprecisă, iar 25,5% susţin că tinde spre precizie. Este de remarcat că, în acest caz, rata non-răspunsurilor
este foarte ridicată: 40%. 49,2%
dintre respondenţi susţin că decizia este strategică, planificată, 15,4% susţin că decizia este complexă, iar 14,5% susţin că decizia trebuie să fie cât mai simplă, rata non-răspun-surilor fiind de 20,8%. 21,1% susţin că autoritatea deciziei nu poate fi contestată, 36,6% declară că autoritatea deciziei poate fi contestată, dar se întâmplă rar, iar 5,7% declară că autoritatea deciziei e contestată, fiind necesară de multe ori negocierea.
Decizia vizează rezultatele -43,4%, se axează pe importanţa beneficiarilor – 11,7% sau se centrează pe înseşi procesele de luare a deciziilor: 10,3%. 23,8% dintre res-pondenţi declară că decizia se ia în conformitate cu procedurile teoretice, 23% – în conformitate cu practica zilnică, 16% – cu valorile grupului, rata non-răspunsurilor fiind de 37,2%. In general, în raport cu raţiunea deciziilor, 41,4% dintre res-pondenţi declară că iau decizii după o logică economică: a costurilor şi a beneficiilor deciziilor, 33,2% susţin logica ce e clar stabilită de reglementările obiective, iar 8% susţin logica paşilor mărunţi, deoarece logica economică aparţine mai mult grupurilor de interese de pe piaţă.
In raport cu criteriile folosite la nivelul deciziei, este de remarcat (vezi Tabelul 3: Criterii de luare a deciziilor) că toţi itemii sunt valorizaţi.
Criteriul___________________ %________ Criteriul________________________ %
1. Susţinere politică 14% 6. Stabilitate 31,6%
2. îmbunătăţire progresivă 30,6% 7. Bine general 43,7%
3. Obiectivitate 46,3% 8. Beneficiile grupului-decizional 10,5%
4. Costuri şi beneficii 39% 9. Etică 28,9%
5. Continuitate______________ 26% 10. Loialitate____________________ 14,7%
Tabelul nr. 3. Criterii de luare a deciziilor
Se poate observa că cele mai mari scoruri le-au obţinut criteriul obiectivităţii – 46,3% şi apoi al binelui general – 43,7%, urmat de criteriile costurilor şi beneficiilor -câte 39% (vezi Tabelul 3: Criterii de luare a deciziilor).
În ceea ce priveşte criteriul eficienţei, intensitatea sa obţine un procentaj de 90,5% pentru criteriile „important” şi „foarte important” şi de 78,1% pentru criteriul „foarte important”, fiind procentajul cu cea mai mare valoare dintre cele supuse atenţiei (vezi Tabelul 4: Eficienţa).
Nr. Criteriul Eficienţa – %
___________________________________________________________________________________________________________________ 2__________
1 Deloc important 4,1
2 Neimportant 1,5
3 Nici important, nici neimportant 3,9
4 Important 12,4
5 Foarte important 78,1
Tabelul 4. Eficienţa
Ajungând în acest punct al analizei, vom integra aceste caracteristici generale ale procesului decisi-onal la nivel regional în cadrul unui model decizional, model pe care îl vom numi aici, Modelul 1, următorul pas presupunând identificarea caracteristicilor procesului decizional prin prisma criteriului eficienţei pentru a contura un model al procesului decizional care să satisfacă acest criteriu şi pe care îl com compara cu modelul anterior conturat (Modelul 1).
Rezultate: către un model al eficienţei la nivel administrativ (Modelul Eficienţei – ME)
Conturarea modelului administrativ de desfăşurare a procesului de luare a deciziilor în condiţiile generale ale eficienţei a presupus o imagine integrată a intensităţilor (orientate pozitiv) pentru criteriul eficienţei (luând în calcul intensităţile „în mare măsură” şi „în foarte mare măsură”), realizând ulterior o medie a celor două pe care am comparat-o cu frecvenţele obţine pe fiecare item în parte al Modelului 1. Din acest punct de vedere, în primul rând acest model al eficienţei păstrează aceeaşi paşi pe care modelul dezvoltat la nivel regional îi marcase (vezi Tabelul 5: Modelul eficient -paşi decizionali).
În raport cu ideea de păstrare sau nu a politicii, ca şi la nivelul modelului general, potrivit acestui model ce valorizează eficienţa la nivel administrativ, respondenţii susţin în cel mai mare procentaj că atunci când se ia o decizie trebuie să se păstreze politicile existente. 42,6% susţin această poziţie incrementală la nivel decizional, spre deosebire de 38,6% – la nivelul modelului general, identificat anterior. 75,1% dintre respondenţi consideră că toate problemele trebuie să fie discutate când se ia o decizie (spre deosebire de 65,3% la nivelul caracteristicilor anterior identificate).
Eficienţă:
Frecvenţă % % valid
Lipsă Total Valid |
important Valid
foarte important
Lipsă
Total
definire problemă-scop-alternati-ve-alegerea cea mai bună
definire-alternativă cunoscută-re-definire problemă-practică
definire-cautarea unei alternative-alegere soluţie recunoscută
Total
definire problemă-scop-alterna-tive-alegerea cea mai bună
definire-alternativă cunoscută-re-definire problemă-practică
definire-cautarea unei alternative-alegere soluţie recunoscută
Total
49
14
5
68 5
73 315
72
46
433
26
459
67.1 72.1
19.1 20.6
6.8 7.4
93.2 100.0
6.8
100.0
68.6 72.7
15.6 16.6
10.0 10.6
94.3 100.0
5.7
100.0
Tabelul 5. Modelul eficient – paşi decizionali
60,6% consideră decizia un act strategic (58,8% la nivelul caracteristicilor generale); 33,5% susţin reluarea procesului dacă undeva a intervenit o eroare, spre deosebire de 25,9%. 56,2% susţin cooperarea membrilor în procesul de luare a deciziilor, spre deosebire de 40,6%; 35,7% susţin că grupurile parteneriale de partid se recunosc la nivel administrativ, dar trebuie să respecte legile generale; 55,9% susţin că principala motivaţie a deciziei sunt resursele (faţă de 55,4%); 40,1% susţin că deciziile nu sunt mereu noi, ci pot urma alte modele similare deja implementate
(spre deosebire de 37% la nivelul caracteristicilor generale identificate anterior); 31,7% susţin că scopul deciziei este cel mai mare câştig (spre deosebire de 31%); 27,7% susţin că procesul decizional este precis (spre deosebire de 30,1%); 53,4% susţin că decizia este strategică şi planificată (faţă de 45,2%); 35,1% susţin că autoritatea deciziei poate fi contestată, dar acest lucru se întâmplă rar (faţă de 36,6%); 40,8% susţin că decizia se axează pe rezultate (faţă de 43,4%); 23,3% – decizia are la bază mai ales procedure teoretice (faţă de 23,8%); 48,1% susţin o logică economică în luarea deciziilor (faţă de 41,4%).
În ceea ce priveşte criteriile la nivelul acestui model al eficienţei, conform Tabelul 6: Modelul eficient – criterii comparaţii, trei din zece criterii au valori mai scăzute decât la nivelul modelului 1, identificat anterior (îmbunătăţirea progresivă, stabilitatea, etica şi loialitatea), unul are exact aceeaşi valoare (susţinerea politică), iar restul au valori mai mari, cea mai mare diferenţă fiind dată de criteriul costurilor şi al beneficiilor, care este cel mai mult accentuat.
Model 1 |
ME |
Criteriul |
Model 1 |
ME |
14% |
14 |
6. Stabilitate |
31,6% |
28,6 |
30,6% |
28,7 |
7. Bine general |
43,7% |
46 |
46,3% 39% 26% |
49,5 45,6 27,6 |
8. Beneficiile grupului-de- 9. Etică 10. Loialitate |
10,5% 28,9% 14,7% |
10,6 27,6 8,9 |
Tabelul 6. Modelul eficienţei (ME) – criterii comparaţii
Pe de altă parte, în raport cu cei cincisprezece itemi care au realizat caracterizarea modelului identificat la nivel general (pe care l-am numit generic modelul 1) şi modelul eficienţei (ME), patru au valori mai mici decât cele ale ale modelului care a fixat caracteristicile generale ale procesului decizional (Modelul 1): decizia nu este neapărat mai precisă şi eficienţa nu este dată de creşterea gradului de precizie; decizia nu vizează neapărat rezultatele; nu se axează neapărat pe mai multă teorie şi, în raport cu contestarea autorităţii la nivelul procesului, activitatea de contestare se realizează mai uşor.
Concluzii
Elementele de logică decizională sunt derivate din specificul administrativ la nivel instituţional. Aceste caracteristici pot fi enunţate conclu-ziv după cum urmează: motivţia deciziei ţine de folosirea eficientă a resurselor, noutatea sau vechimea deciziilor nu intră într-o logică deci-zională strictă, iar deciziile au ca scop cel mai mare câştig posibil pentru comunitate.
In general, procesul decizional la nivel administrativ este unul planificat, strategic, complex, are în vedere rezultatele obţinute şi, în baza nevoilor lor, se poate contesta, deşi paşii de urmat sunt clar stabiliţi şi clarificaţi de la început şi dezvoltă o comunicare deschisă, de la egal la egal, dinspre linia administrativă către cea publică, formată din cetăţeni. Eficienţa modelului de luare a deciziilor nu pare a fi determinată negativ strict de factorul politic, care îşi are rolul său, ci, mai degrabă, de determinismul administrativ, de cadrul teoretico-metodologic administrativ, care încorsetează decizia şi procesul decizional, ceea ce face ca precizia, strategia, planificarea, posibilitatea determinată de a contesta autoritatea, centrarea exclusiv pe rezultate, şi nu pe costuri şi beneficii, să apară ca piedici în atingerea criteriului la nivelul procesului.
Pornind de la aceste dimensiuni ale procesului decizional în administraţia publică românească, putem identifica, în fond, linii directoare care marchează o administraţie publică de succes sau care îşi propune să implementeze politici publice cu o finalitate pozitivă pentru comunitate, pornind tocmai de la elementele de logică decizională care preced sau însoţesc politicile publice şi care să facă faţă în contextul descentralizării şi al regionalizării.
Note
1 Michael Scriven, Goal Free Evaluation. School Evaluation: The Politics and Process, Berkley, California, 1973, p. 24.
2 Harold Lasswell, The Decision Process: Seven Categories of Functional Analysis, College Park, 1956, p. 56.
3 Brian Hogwood, Lewis Gunn, Introducere în politicile publice, Editura Trei, Bucureşti, 2000, pp. 8-15.
4 David Easton, A Szstems Analysis of Political Life, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1965, p. 24.
Michael Keating, Noul regionalism în Europa Occidentală. Restructurare teritorială şi schimbare politică, Editura Institutul European, Iaşi, 2008, p. 12.
Rodica Zaharia, Tiberiu Brăilean, Regionalizare şi globalizare, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”,
Iaşi, 2006, p. 11.
Dan Negescu, „Spre o tripolarizare a comerţului mondial”, în Tribuna Economică, nr. 15, 1995, p. 28.